
Kiinnostavia tavaramerkkejä
Tervetuloa tutustumaan kiinnostaviin tavaramerkkitarinoihin!

Helmikuun 2025 tavaramerkki: Dribla
Kun korona keväällä 2020 pysäytti entisen jalkapalloammattilaisen Janne Moilasen muut työt ja pakotti ihmiset sulkeutumaan omiin oloihinsa, idea omatoimiseen taitoharjoitteluun tarkoitetun ja lapsia liikuntaan innostavan siirrettävän maton kehittämisestä sai lähtölaukauksen.
Helmikuussa 2024 Dribla-kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi. Ensimmäiset matot lähtivät asiakkaille Mikkelistä muutamaa kuukautta myöhemmin.
– Nimen syntyyn ei liity mitään ihmeellistä. Aktiiviaikanani me jalkapalloilijat puhuimme driblaamisesta, eli pallolla harhauttamisesta. Siitä se tuli.
Kuviomerkin toteutus on ohjelmistoyrityksen käsialaa. Se syntyi muun kehitystyön lomassa.
– Tykkään yksinkertaisista asioista. Halusin, ettei logoa tarvitse selitellä. Pallomainen muoto puhuu puolestaan.
Aineettoman omaisuuden suojaamisasiat olivat Moilaselle alusta alkaen selvät. Ne haluttiin tehdä ajoissa ja hyvin.
– Toki moni yrittäjäystävä muistutti asiasta kysymällä, onhan keksintö patentoitu ja tuote suojattu. Nyt kun olemme suuntaamassa markkinointia maailmalle, mietimme, miten suojausta on tarpeen laajentaa.
Lue lisää helmikuun tavaramerkistä

Tammikuun 2025 tavaramerkki: Aarikan kolmiulotteinen tonttu
Pienet, puiset, pyöreät, Suomessa suunnitellut ja täällä taiten käsin tehdyt. Sellaisia ovat Aarikan tontut. Ne ovat aarikkalaisinta Aarikkaa.
Tontut ovat saaneet hyvän suojan. Aarikan tonttu rekisteröitiin tavaramerkiksi tammikuussa 2024 kolmiulotteisena merkkinä, josta erottuvat pallojen muoto ja niiden mittasuhteet. Pian tontun jälkeen saivat kolmiulotteisen merkin suojan myös yli viisikymmentä vuotta tuotannossa olleet pässi ja klassinen kynttilänjalka. Sanamerkkinä Aarikka suojattiin jo vuonna 1979.
Tätä ennen Aarikalla oli lähes kolmekymmentä mallisuojattua tuotetta, joiden suojan maksimiaika 25 vuotta on kuitenkin täyttynyt. Tavaramerkin suoja ei sen sijaan vanhene koskaan, kunhan se uudistetaan kymmenen vuoden välein.
Toimitusjohtajana työskentelevän Riia Sandströmin mukaan aineettoman omaisuuden suojaus on tärkeä investointi tulevaisuuteen.
– Meillä on vahva halu pitää klassikot klassikkoina myös tulevaisuudessa. Aarikan brändi on hyvä ja tavaramerkit ovat sen keskeinen osa. Jos yrityksellä on jotain omaa sen bisnekseen vaikuttavaa, se pitää suojata. Aarikalla se on ennen kaikkea pyöreä muotokieli, skandinaavisen selkeät linjat ja puu.
Lue lisää tammikuun tavaramerkistä
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!
Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!