
Toukokuun 2025 tavaramerkki: Pusumaljakko
Uniikkia designia uhanalaisella käsityötaidolla

Pusumaljakko on suunnittelijansa näköinen, iloinen ja hehkuvia värimaailmoja heijastava uniikki yksilö.
– Siihen kiteytyy oma elämäni. Olen visuaalinen, ajatonta kauneutta arvostava ihminen. Värit vaikuttavat vahvasti mielialaani. Nautin niistä pukeutumisessa ja hamuan niitä ympärilleni. Punatut huulet ovat minulle jo melkein tavaramerkki, taustoittaa Paratiisipaja Oy:n yrittäjä Pia Metsävainio.
Metsävainio on koulutukseltaan keraamikko. Palo yrittäjyyteen syttyi jo varhain vanhempien esimerkin voimalla. He perustivat Kustavin Savipajan vuonna 1975. Paratiisipaja on toiminut samalla tontilla vuodesta 2004. Yritys aloitti kynttilänvalmistuksella, mutta toiminta on laajentunut myös muihin värikkäisiin tuotteisiin; kosmetiikkaan, vaatteisiin ja lasiin.
Lasia yrittäjä hyppäsi tekemään Kustavissa vuonna 2018, kun sitä Ahvenanmaalla 1980-luvulta saakka valmistanut isä halusi eläköityä.
Lasi on samanaikaisesti haurasta ja kovaa

Lasi on yrittäjän mielestä ihana, joskin vaativa materiaali. Lasiesineissä voi toteuttaa herkullista väri-ilottelua paljon helpommin kuin keramiikassa. Kipinän räiskyvään värimaailmaan Metsävainio kertoo saaneensa lapsuudessaan Espanjasta, jossa hän vietti paljon aikaa mumminsa työskennellessä siellä.
– Meidän pitää miettiä tarkkaan, mitä haluamme Paratiisipajassa tehdä ja sitoutua sitten täysillä sen tekemiseen. Rakastan kukkia. Maljakot ovat yksi suosikkituotteistamme. Tuotesuunnittelu on aina suunnittelijan ja lasinpuhaltajan tiivistä yhteistyötä. Luonnostelun ja tarkemman piirtämisen jälkeen tehdään mallista perinteisesti puumuotti, suunnitellaan tekemistä ja haetaan protoilun kautta värisävyjä.
Pusumaljakon teossa tarvitaan vähintään kaksi lasinpuhaltajaa. Huolellisuutta ja tarkkoja lämpötiloja vaativassa työssä pitää onnistua kerralla.
– Kun tuotesuunnittelu on tehty visuaalisuus edellä käytännöllisyyttä unohtamatta, meillä on tarjolla designmaljakko, johon erilaiset kukkakimput asettuvat vaivatta. Pusumaljakosta onkin tullut kysytty tuote. Nyt sitä on tarjolla kymmenessä värisävyssä, ja tarkoituksemme on kokeilla uusiakin vaihtoehtoja. Jokainen suupuhallettu maljakko on tietysti uniikki. Sen pohjassa on signeerauksena suunnittelijan ja puhaltajan nimikirjaimet sekä valmistuspaikka.
Tavaramerkki suojaa pienen yrityksen aineetonta omaisuutta

Kun Pusumaljakko oli ollut jonkin aikaa myynnissä, Metsävainiolle tuli ajatus nimen suojaamisesta tavaramerkillä. Se tuntui niin vahvalta ja omalta, kenties muitakin kiinnostavalta. Yksi soitto PRH:n puhelinpalveluun riitti varmistamaan, että yrittäjä pystyy tekemään hakemuksen helposti itse. Se sujuikin vaivattomasti ja päätös tuli reilussa kuukaudessa. Pusumaljakko rekisteröitiin sanamerkkinä Paratiisipaja Oy:n tavaramerkiksi toukokuussa 2024.
Samaan aikaan Pusumaljakon kanssa rekisteröitiin tavaramerkiksi sisartuote Pusulasi. Edelleen on yrityksen monipuolisessa lasituotannossa myös vuonna 2018 rekisteröity Peukkulasi.
– Minusta on viisasta, että tärkeimmät tuotteemme on suojattu tavaramerkillä. Silloin olemme tehneet sen, mihin pienenä yrityksenä pystymme aineettoman omaisuutemme suojauksessa. Suojattujen tavaramerkkien ansiosta voimme rakentaa koko yrityksemme brändiä turvallisin mielin. Työ on mielekästä ja suojauskustannukset ovat meille todella edulliset, koska kaikki tarvitsemamme osiot löytyivät yhdestä ja samasta tavaramerkkiluokasta.
Lasin valmistamisen haastavuus, tekemisen hinta ja osaavien puhaltajien väheneminen tekevät lasinpuhalluksesta uhanalaista. Metsävainio iloitseekin siitä, että käsityönä valmistettuun lasiin liittyvä tieto, tekniikat ja taito on liitetty Unescon ihmiskunnan aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon joulukuussa 2023 Suomen ja viiden muun Euroopan maan hakemuksesta. Se on merkittävä kunnianosoitus lasin tekemisen käsityötaidolle. Perinteen jatkuminen vaatii tietotaidon siirtymistä sukupolvelta toiselle, tekijöiden työn mahdollistamista ja osaamisen arvostusta.
Aiemmin on luetteloon Suomesta nimetty saunaperinne, kaustislainen viulunsoitto sekä monikansallinen pohjoismainen limisaumaveneperinne.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Paratiisipaja Oy, henkilökuva: Soma Madmoune
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!
Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!