Tammikuun tavaramerkki: Sydänliiton kuviomerkki
Leikkisä ikoni tunnistetaan luotettavan järjestön merkiksi
Sydän herättää tunteita. Se on pidetty ja yleisesti käytetty tunnus. Kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä toimivalla Sydänliitolla on sydämestä oma, selkeästi erottuva ja hyvin tunnistettava tunnuskuvionsa. Se luotiin vanhan kuviomerkin korvaajaksi, kun liitto lähti uusimaan ilmettään ja kokoamaan yhteen omaa brändiperhettään joitakin vuosia sitten.
Sydänikoni muistuttaa Sydänliiton tavoitteesta, ettei yksikään sydänsairas jäisi sairautensa kanssa yksin ja että yhä harvempi sairastuisi. Liitto kehittää erilaisia tuotteita, palveluita ja yleishyödyllisiä menetelmiä, jotka perustuvat tieteelliseen tutkimukseen.
– Tutkittu tieto tuo luotettavuutta. Siksi on tärkeää, että meidän sydänkuviotamme käytetään vain meidän toiminnassamme ja se osataan yhdistää meihin. Kaikenlaisen harhaanjohtavan toiminnan kitkemiseksi halusimme varmistaa itsellemme yksinoikeuden sydänikonin käytölle, kertoo Sydänliiton tuotteista, palveluista ja viestinnästä vastaava johtaja Eeva Hietalahti.
Sydän-kuviomerkki rekisteröitiin Sydänliiton tavaramerkiksi tammikuussa 2023. Samalla rekisteröitiin tavaramerkiksi Sydänliitto-sanamerkki sekä myöhemmin liiton logona toimiva kuviomerkki, jossa on sanallinen osa. Lisäksi Sydänliitolla on useita muita tavaramerkkejä, kuten elintarvikkeista tuttu sydänmerkki, jossa on teksti: parempi valinta – bättre val.
Ensimmäisestä sydämen sykkeestä viimeiseen
Kun Suomen Sydänliitto ry perustettiin lähes 70 vuotta sitten, se tehtiin amerikkalaista toimintaa ja tunnusta mukaellen. Sydämeen yhdistyi liekki.
Kun Sydänliitto alkoi rakentaa järjestelmällisesti omaa brändiperhettään ja miettiä, miltä järjestön ilme eri tasoilla ja eri yhteyksissä näyttää, uudistusta lähdettiin tekemään yhdessä mainostoimiston kanssa.
Uuden sydänikonin toivottiin olevan leikkisä, läheinen, mukaansatempaava ja sympaattinen.
– Tehtävämme on tuoda tiede lähelle ihmistä niin, että jokainen ymmärtää ja muistaa omassa elämässään sydänterveyden merkityksen. Huoli siitä ei ole kadonnut minnekään. Se koskettaa meitä kaikkia. Työtä siis riittää, Hietalahti toteaa.
Viestitään yhtenäisesti ja rennosti sydäntä arvostaen
Sydänliitto toimii kolmella tasolla: paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti. Liittoon kuuluu noin 60 000 henkilöjäsentä. Yhtenäisen ja vaikuttavan visuaalisen viestinnän avuksi liitto on laatinut koko sydänyhteisön käyttöön kattavan graafisen ohjeiston.
Ohjeista löytyy myös sydänikonin käyttövinkkejä. Niissä todetaan muun muassa, että symbolia voidaan käyttää harkitusti erillään logotyypistä, kun yhteys Sydänliittoon on selkeä.
– Meillä on kentällä ihanan idearikasta ja luovaa toimintaa. Joskus se saattaa lähteä vähän rönsyilemään. Silloin meidän on hyvä muistaa, että vaikka viestitään tunteita herättäen ja rennosti, sydäntä pitää myös arvostaa, muistuttaa Hietalahti.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Sydänliitto
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!