Syyskuun tavaramerkki: SÖÖR
Rusetööri valmiina myös kahvikärräilyyn
Kun SÖÖR-puurusettien menekki muun juhlapukeutumiskaupan tapaan tyssäsi täysin koronarajoitusten myötä, muotoilija Hermanni Vuorisalo keksi itselleen uutta tekemistä. Pian käsityöyrittäjän suunnittelupöydällä valmistui maitokärryn pohjaan kootun kahvilan malli. Kärräilemällä pääsisi tapaamaan ja palvelemaan ihmisiä. Siinä sivussa voisi esitellä omaa kaula-asustesarjaansa.
SÖÖR-sanamerkin Vuorisalon erityisesti kansainvälistä kauppaa varten vuonna 2018 perustama Hermandia Oy oli rekisteröinyt tavaramerkiksi rusetit sisältävässä tavaramerkkiluokassa 25. Nyt tuli ajankohtaiseksi laajentaa yksinoikeutta tavaramerkkiin uudella hakemuksella. SÖÖR rekisteröitiin sanamerkiksi ravitsemis- ja juomien anniskelupalvelut sisältävään tavaramerkkiluokkaan 43 syyskuussa 2020.
Mutta ajat muuttuivat. Kun päästiin taas järjestämään juhlia, Hermandian verkkokauppa virkosi. Kahvia SÖÖR -kahvikärrykonsepti siirtyi toistaiseksi odotustilaan.
Suomalaisten IPR-ymmärrys kaipaisi kohennusta
Vuorisalo sai perustietoja aineettoman omaisuuden suojausmahdollisuuksista muotoiluopintojensa yhteydessä, mutta häntä ihmetyttää, miksei IPR:n merkitystä Suomessa oikein edelleenkään ymmärretä ja osata laskea.
– Monen yrityksen taseessa aineettoman omaisuuden arvo on nolla euroa. Muualla maailmassa tilanne on ihan toinen. Jos tähtäimessä on luoda brändiä, erityisesti kansainvälistä, ydinosa on IPR-suojaus. Muodin puolella tavaramerkki on yleensä ainoa, johon saa yksinoikeuden.
SÖÖR-puurusettien muotoilukin on tunnistettava, ja sitä on suojattu suomalaisella mallioikeudella. Tavaramerkki on kuitenkin Vuorisalon mielestä brändin arvokkain osa.
SÖÖRin lisäksi Hermandia on rekisteröinyt suomalaisella tavaramerkillä DAAM-sana- ja kuviomerkin. Korvakorumalliston tuotteet valmistuvat puurusettien hukkapaloista.
Yrityksen nimen Hermandia on rekisteröinyt EU-tavaramerkiksi.
Tavaramerkkihakemuksen teko on helppoa
Vuorisalo teki itse kaikki tavaramerkkihakemukset. Se oli hänestä helppoa ja PRH:n prosessi hoitui yksinkertaisesti. Kansainvälisten hakemusten teossa hän olisi kaivannut alkuun apua. Nyt Hermandian IPR-hallintaa ja tärkeää -valvontaa hoitaa lakitoimisto.
– Kotimaan rekisteröintihinnat ovat hyvin kohtuulliset. Toki hintaa tulee lisää, jos haluaa vahvistaa ja laajentaa suojausta. Kansainvälisestä suojauksesta joutuu maksamaan huomattavasti enemmän. Sitä on mietittävä tarkasti.
Viiden vuoden huraus
Vuorisalo teki ensimmäisen puurusetin omille 30-vuotispäivilleen vuonna 2016, koska halusi juhlistaa ainutlaatuista hetkeä itselleen luontevalla tavalla. Pöytälaatikossa olisi ollut monta muutakin ideaa. Rusetti herätti ansaittua huomiota. Se kertoi tekijänsä syvästä kunnioituksesta käsityöperinnettä ja huolellista työtä kohtaan. Lisää persoonallisia rusetteja valmistui, kun parhaille ystäville tuli sama merkkipäivä. Sana lähti kiertämään.
SÖÖR tulee yhden ystävän lempinimestä. Ystäviltä tulevat myös rusettien nimet, kuten suosittu Antero. Se on ollut Vuorisalon suvun miesten toinen nimi monessa polvessa. Rusettien puut tulevat kotimaiselta sahalta ja kankaat räätäleiden hukkapalakoreista.
Hermandian omasta verkkokaupasta lähtee SÖÖR-rusetteja tällä hetkellä noin 15 maahan. Laajeneminen on hyvässä vauhdissa ja yritys on saanut jalkautumiseen myös Business Finlandin kansainvälistymisavustusta.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Hermandia Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!