Syyskuun tavaramerkki: Muoto

Selkeä IPR-strategia ohjaa brändityötä

Tuotepäällikkö Tarja Heikkilä, Metsä Spring.

Muoto rekisteröitiin Metsä Groupiin kuuluvan innovaatioyhtiö Metsä Spring Oy:n tavaramerkiksi syyskuussa 2021. Muoto®-brändi lanseerattiin kesäkuussa 2022.

– Olemme saaneet jo nyt paljon positiivista palautetta. Voimme iloksemme todeta, että markkinoilla on kasvava kiinnostus uutuustuotettamme kohtaan, kertoo tuotepäällikkö Tarja Heikkilä Metsä Springiltä.

Muoto® on täysin uudenlainen 3D-kuitupakkaustuote, joka tuotetaan märästä puukuitumassasta ilman välivaiheita. Muotoon puristetuilla täsmälliseen käyttötarkoitukseen valmistettavilla tuotteilla voidaan korvata muovia esimerkiksi erikokokoisissa ja -muotoisissa ruoka- sekä take away -pakkauksissa.

Muoto®-tuotteita Äänekoskella valmistava demolaitos valmistui viime keväänä ja vihittiin käyttöön elokuussa. Nyt kehitetään tuoteominaisuuksia ja valmistusmenetelmää sekä testataan uusiutuvan ja kierrätettävän tuotteen potentiaalia markkinoilla.

– Tässä työssä tunnistettavalla brändillä on todella tärkeä rooli. Tavaramerkki on luonnollisesti uniikin brändin rakentamisen keskeinen elementti. Se varmistaa, että meillä on toiminnanvapaus ja yksinoikeus, toteaa Heikkilä.

Demovaiheen on arvioitu kestävän vuoden 2023 loppuun. Jos markkinoiden kiinnostus ja tuotteen toimivuus pystytään osoittamaan laajassa mittakaavassa, Metsä Group harkitsee suuremman tuotantolaitoksen rakentamista.

Rekisteröinti varmistaa toimintavapauden ja yksinoikeuden

Muodon ensiaskeleet otettiin vuonna 2019. Seuraavana vuonna tehtiin laaja esiselvitys, valittiin Valmet tekniseksi kumppaniksi ja aloitettiin tehtaan rakentaminen Metsän Äänekosken biotuotetehtaan yhteyteen.

Brändistrategian luominen aloitettiin vuonna 2021. Sana- ja kuviomerkin luomisessa avusti strateginen mainostoimisto. Työtä tehtiin erilaisissa työpajoissa. Loppuvaiheessa oli mukana kolme nimivaihtoehtoa. Niistä oivaltavimmaksi ja osuvimmaksi nousi Muoto.

– Metsä Groupin IPR-strategiaan kuuluu, että varmistamme aina toiminnanvapautemme eli sen, ettemme loukkaisi kolmansien osapuolien IPR-oikeuksia. Se tehdään yleensä ennakkotutkimuksilla. Jos esteitä ei ole, pyrimme rekisteröimään omat IPR-oikeutemme eli hankimme itsellemme yksinoikeuden, kertoo Heikkilä.

Näin toimittiin Muodonkin kanssa. Ensin selvitettiin kansainvälisistä tavaramerkkitietokannoista, onko kyseinen merkki vapaana ja suojattavissa. Sen jälkeen rekisteröitiin merkki itselle ja varmistettiin käytännössä myös toiminnanvapaus strategisesti merkittävillä alueilla.

Toimintatapansa varmistamiseksi Metsä Springillä on myös vireillä Muoto®-tuotteeseen liittyviä patenttihakemuksia.

Ominaisuuksiakin räätälöidään käyttötarkoituksen mukaan

Alkuvaiheessa tuotannossa on kolme helppomuotoista pinottavaa Muoto®-tuotetta, kaksi lautasta ja yksi rasia. Tuotepilotointi kohdistetaan lähialueelle ja päämarkkina-alueena pidetään Eurooppaa.

– Valikoiman laajennuksen määrittelevät tulevat asiakas- ja markkinatarpeet. Tuotemuodon lisäksi myös tuotteiden ominaisuuksia voidaan räätälöidä tuotantoprosessissa käyttötarkoituksen mukaan, Heikkilä kertoo.

EU:n lainsäädäntö vauhdittaa osaltaan kehittämistyötä ja siirtymää fossiilisista pakkauksista puukuitupohjaisiin ratkaisuihin. Muoto®-tuotteille löytyy käyttökohteita myös elintarvikealan ulkopuolelta.

Yrityksen verkkosivut: www.muoto.io

Tutustu myös PRH:n koordinoimaan IPR-esianalyysipalveluun (IP Scan). IPR-esianalyysipalvelun avulla voit kartoittaa yrityksesi IPR-tilanteen ja ottaa ensimmäisen askeleen IPR-strategian laatimiseen.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Metsä Spring Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!