Syyskuun 2025 tavaramerkki: Kinuskikissa

Lisää suojaa tassunjäljen kasvaessa

Kinuskikissa Oy:n yrittäjä Sini Visa.

Kun brändinsä suojaa ajoissa tavaramerkillä, sitä pääsee rakentamaan turvallisin mielin. Pitkäksi aikaa ei kannata kuitenkaan jäädä pelkästään kehräämään tyytyväisenä. Kun oma toiminta laajenee ja toimintaympäristö muuttuu, suojaus voi jäädä huomaamatta riittämättömäksi.

– Suojausta on kuitenkin helppo laajentaa uudella hakemuksella. Pitää vain malttaa pysähtyä aika ajoin. Tavaramerkkiluokat ovat kyllä vaikeita, mutta apua on saatavissa helposti. Minä sain sitä PRH:n asiakaspalvelusta sekä sähköpostitse että puhelimitse. Oli erityisen helppo asioida, kun brändi toimintatapoineen tuntui olevan virastossa tuttu, toteaa Kinuskikissa Oy:n yrittäjä Sini Visa.

Kinuskikissa rekisteröitiin sanamerkkinä tavaramerkiksi vuonna 2009. Suojattavia leivontatarvikkeita löytyi kolmesta tavaramerkkiluokasta. Vuonna 2014 suojausta laajennettiin kahdesta muusta luokasta löytyvillä reseptien laadintaan ja online-julkaisemiseen liittyvillä palveluilla.

Syyskuussa 2024 Kinuskikissa-tavaramerkin suojausta tarkennettiin ja laajennettiin edelleen kahden tavaramerkkiluokan osalta kattamaan muun muassa oman verkkokaupan toiminta.

Koodarista leivontayhteisön brändikissaksi

Kinuskikissa syntyi pian Visan kaksosten syntymän jälkeen hänen kaivatessaan päiviinsä omaa mieluista tekemistä. Monista nimivaihtoehdoista hän muistaa kaksi. Niistä Kinuskikissa vei ylivoimaisen voiton ystäville tehdyssä gallupissa. Niinpä kardemummasta pitävä tuore äiti hylkäsi Kardemamman.

Kinuskikissa-blogi perustettiin vuonna 2007. Bloggareita oli vähän. He keskustelivat keskenään. Kinuskikissan ympärille alkoi kuitenkin syntyä oma keskusteleva leivontayhteisö. Tällä hetkellä siihen kuuluu 46 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Kuukausittain brändin sivustolla käy puolisen miljoonaa reseptien etsijää.

– Uskon suosion perustuvan siihen, että tuon mukaan koko persoonani. Olen yksi innostunut ja opinhaluinen kotileipuri, toteaa vuonna 2013 pankin koodarista täysiaikaiseksi yrittäjäksi heittäytynyt Visa.

Suojaus lisää uskottavuutta

Kinuskikissa Oy:n logo.

Visa uskoi alusta asti tekemiseensä ja tiesi, että omaa aineetonta omaisuutta kannattaa suojata tavaramerkillä. Muuten on vaarana, että joku toinen nappaa hyödyn tehdystä työstä.

Vuonna 2009 Kinuskikissan toiminnasta tuli tavaramerkin myötä entistä virallisempaa ja ammattimaisempaa. Niinpä kun yritysmaailma heräsi niihin aikoihin blogiyhteistyöhön, Visa oli valppaana. Pitkäaikaiset kumppanit varmistavat nyt, että yhteistyössä kaikki voittavat.

Myöhemmin yrittäjä rekisteröi itselleen myös Kinuskikissa-kuviomerkin. Lisäksi EU-tavaramerkin suojan hän on hakenut Caramel Cat -sanamerkille.

– Minusta on aina parasta suojata aineeton omaisuutensa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, jos vain on yhtään halua viedä ideaansa eteenpäin. Suojaus antaa työrauhan ja toimii tehokkaana mahdollisten väärinkäytösten ennaltaehkäisijänä. Vaikka minulla ei tällä hetkellä ole ajatuksia laajentaa Suomen ulkopuolelle, suojasin Kinuskikissan englanninkielisen nimen varmuuden vuoksi.

Netti- ja somemaailmassa toisten materiaaleja käytetään kuitenkin joskus hyvinkin huolettomasti.

– Uskon arkisten tekijänoikeuksien loukkauksien johtuvan usein silkasta tietämättömyydestä. Asiasta pitäisi puhua varsinkin nuorille.

Yritys seisoo kolmen tukijalan varassa

Visan vahvasti tunteeseen perustuvaa päätöstä siirtyä yrittäjäksi siivitti se, että Kinuskikissan ensimmäisestä leivontakirjasta tuli suosittu. Nyt kirjoja on neljä ja ne muodostavat yhden yrityksen tukijaloista yhdessä kumppaneiden ja verkkokaupan kanssa.

Visa testaa reseptit edelleen kotikeittiössään ja kuvaa kaikki julkaisut itse. Kinuskikissalla on oma domain ja omat koodarit.

– Uudistustyötä riittää. Parhaillaan mietitään, miten mennään kohti pilvipalveluita. Reseptejä en pysty kehittämään entistä vauhtia, koska toteutukset pitää esittää monissa kanavissa ja tekovaiheista kuvataan myös videoita. Niiden editointi vie oman aikansa. Lisääntyneen mobiilikäytön myötä on ensimmäiseksi mietittävä puhelinnäkymä. Visuaalisuus on tärkeää, vaikka käytettävyys edellä mennäänkin.

Tulevaisuus näyttää Visan mukaan sopivan työläältä eikä hän odota isoja mullistuksia arkeensa. Kun uusia leivontatuotteitakin tulee koko ajan, ei työhön pääse pitkästymään.

Yrityksen verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Kinuskikissa Oy ja Laura Riihelä

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!