Marraskuun tavaramerkki: Smaak

Tavaramerkki on brändin henkivakuutus

Smaak

Lemmikkieläinten omistajat ovat erittäin merkkitietoisia ja -uskollisia valitessaan syötävää karvaisille ystävilleen. Ruokinnassa tuttu brändi on turvallinen valinta. Tuotteet maistuvat eivätkä aiheuta lemmikille vatsanväänteitä. Kun brändin alla on useita tuotteita monessa eri kategoriassa, sopiva tuote on helppo löytää.

Purppuran värinen kissanruokapussi, jossa on viiksiään lipovan kissan kuva ja jossa lukee Smaak Steriloitu.

– Brändillä on meidän toimialallamme iso rooli. Brändin rakentamisessa ja sen hallinnassa tavaramerkin rekisteröinti on välttämätöntä. Mustille se on koko toiminnan perusasioita. Muuten muut tahot voivat hyödyntää tekemäämme kehitystyötä, toteaa Musti Groupin kategoriapäällikkö Anu Heikkilä.

Suomessa 1988 perustettu Musti ja Mirri Oy on laajentunut viimeisen kymmenen vuoden aikana Ruotsiin ja Norjaan. Samassa ajassa liikevaihto on kymmenkertaistunut. Musti Group on nykyisin pörssiyhtiö. Se on Suomen ja koko Skandinavian suurin lemmikkieläintarvikeketju.

Musti Groupin omia tavaramerkein suojattuja tuotebrändejä on reilu kymmenen. Niitä myydään runsaassa 300 kivijalkakaupassa ja verkossa kansainvälisten merkkien rinnalla.

Tavaramerkkisalkkua hoidetaan keskitetysti

Musti Groupin kategoriapäällikkö Anu Heikkilä.

Smaak rekisteröitiin Musti ja Mirri Oy:n tavaramerkiksi marraskuussa 2021 sekä sanamerkkinä että kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Smaak-merkistä on tehty myös kansainvälinen Madridin järjestelmän mukainen tavaramerkkihakemus, joka on kohdistettu Norjaan ja Ruotsiin.

– Kaikki tavaramerkkiasiamme kulkevat keskitetysti. Tarpeen mukaan olemme hakeneet myös EU-tavaramerkkejä. Asioiden valmistelussa ja hoidossa luotamme ulkopuoliseen asiantuntijaan, Heikkilä kertoo.

Smaakissa hyödynnetään olemassa ollutta brändipääomaa

Smaakin rekisteröinti tavaramerkiksi Suomessa liittyy muissa Mustin toimintamaissa jo olemassa olleen Smaak-brändin uudistamiseen ja laajentamiseen.

Kun yrityksessä alettiin etsiä nimeä uudelle kuivaruokatuotemerkille, jolle tunnusomaista on hyvä maku sopivalla hinnalla, nousi esiin Ruotsin ja Norjan pakasteissa jo käytössä ollut Smaak. Smaak-sarjaan alettiinkin valmistaa Suomessa syksyllä 2021 Avainlippu-tunnuksin myös koiran kuivaruokia. Kissan kuivaruokiin Smaak rantautui kesäkuussa 2022.

– Nimihän viittaa makuun. Lähtiessämme hakemaan nimeä etsimme juuri sellaista, joka kuvaisi maistuvuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Smaakissa voimme hyödyntää pakasteiden kautta valmiina olemassa ollutta brändipääomaa erityisesti Ruotsissa ja Norjassa. Samalla voimme laajentaa brändiä niputtamalla sen alle pakasteiden lisäksi kuiva- ja märkäruuat. Päätöksenteko oli helppoa, ja meille syntyi vahva brändi, jonka eteen teemme nyt työtä luottavaisin mielin kaikissa maissa, Heikkilä kertoo.

Smaak-ruokasarjassa on vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin kissoille ja koirille, muun muassa pennuille, aikuisille, senioreille, steriloiduille kissoille, pienille koiraroduille ja herkille koirille.

Musti Groupin verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Mustigroup

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!