Marraskuun 2025 tavaramerkki: Kolmiulotteinen OnniBus
Ei vain erottuva kulkuväline vaan brändin ydin

johon sisältyy sanallinen osa.
Suomen maanteillä ristiin rastiin liikennöivä punainen kaksikerrosbussi ei ole mikä tahansa bussi, jolla pääsee paikasta toiseen. Se on OnniBus-brändin ydin. Bussin ja sen tarkkaan määritellyn visuaalisen ilmeen ympärille muodostuu kokonaiskonsepti. OnniBussin alkuajoista lähtien konsepti on pohjautunut ajatukseen bussimatkasta mutkattomana ja näppäränä matkustusmuotona kaikenlaisille matkailijoille.
OnniBus-liikenne alkoi vuoden 2012 alussa yhdellä bussilla Tampereen ja Porin välillä. Pian toiminta vilkastui ja saman tien aloitettiin brändin suojaus tavaramerkeillä, joihin kuului sana- ja kuviomerkkejä.
Kaksikerrosbussit tulivat liikenteeseen 2014 ja niiden ulkoasu suojattiin tavaramerkillä kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Marraskuussa 2024 suojaus uudistettiin kolmiulotteisena merkkinä, johon sisältyy sanallinen osa.
Erottautuminen on menestyksen perusta
OnniBus perustettiin uudistamaan koko joukkoliikennealaa. Muista erottautuva palveluajatus ja toimintatapa sai tuekseen helposti tunnistettavan visuaalisen ilmeen. Tämä konsepti on ollut menestyksen perusta.

Henna Ojala-Merikoski.
– Erityisesti punaisilla kaksikerrosbusseillamme vahvistamme yrityksemme näkyvyyttä ja tunnettuutta. Palvelulla ja asiakkaan matkustuskokemuksella luomme ja vahvistamme kokemusta mutkattomasta matkanteosta punaisilla busseilla. Kertomalla tavastamme olla ja toimia syvennämme tunneyhteyttä. Koemme myös vastuuta siitä, että punaisella kaksikerrosbussilla matka vastaa palvelulupaustamme, toteaa OnniBus.com Oy:n brändi- ja asiakaskokemusjohtaja Henna Ojala-Merikoski.
Ojala-Merikoski iloitsee siitä, että yrityksen perustajilla on ollut visio siitä, kuinka erottuva menestyvä brändi rakennetaan ja miten tärkeää on suojata avainelementit.
– Brändin kehittäminen ja asiakaskokemuksen ymmärtäminen sisältyvät toimintastrategiaamme. On välttämätöntä, että meillä on yksinoikeudet brändielementteihin. Niiden varassa voimme rakentaa persoonallista brändiä, joka jää mieleen ja herättää tunnetta. Se avaa myös monenlaisia yhteistyömahdollisuuksia.
Esimerkkeinä yhteistyöstä ja punaisen bussin taipumisesta moneksi Ojala-Merikoski mainitsee erityisvuorot lomakohteisiin, satamiin ja tapahtumiin sekä opiskelijatapahtuman, jossa OnniBussissa laulettiin karaokea.
Bussille uutta ilmettä brändiuudistuksessa

OnniBussilla on menossa parhaillaan iso kokonaisvaltainen brändin ja asiakaskokemuksen kehitystyö. Laajaan tausta-aineistoon ja matkustajien sekä oman henkilöstön näkemyksiin pohjautuva strategiatyö ja brändiuudistus tehtiin keväällä 2025. Uusi brändi-ilme julkaistiin syyskuussa.
– Hyvät asiat halutaan säilyttää ja niitä vahvistetaan. Kotimaisuus, paikallisuus ja vastuullisuus ovat perusarvojamme. Ihmisten kulutuskäyttäytyminen ja maailma ovat kuitenkin muuttuneet. Haluamme tulla tutummaksi ja oppia lisää.
Myös punaisen kaksikerrosbussin visuaalista ilmettä uudistettiin. Työn pohjaksi kysyttiin yli 18 000 matkustajan kokemuksia ja mielipiteitä sekä OnniBussin kuljettajien ja asiakaspalvelutiimin sekä muiden henkilöstöryhmien näkemyksiä. Heiltä saatiin hyvinkin yksityiskohtaisia ajatuksia.
– Erottautuminen on edelleen ykkösjuttu. Ilme yksinkertaistuu, jotta ohikiitävän bussin viestit ehtii havaita paremmin. Tuttu Onni-hirvemme tuo designiin kepeyttä ja toimintaamme persoonallisuutta. Hän on saanut ensi kertaa tittelinkin: bussimatkustuksen erikoisasiantuntija ja sanansaattaja.
Uudistuksen myötä OnniBussin tavaramerkkirekisteröinnit päivitetään ajan tasalle. Apuna on patenttitoimisto. Sitä Ojala-Merikoski pitää järkevänä tapana varmistaa, että suojaus tehdään tarkoituksenmukaisesti ja riittävän kattavasti.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: OnniBus.com Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!