Marraskuun 2024 tavaramerkki: Helppy

Brändin tunnettuuden eteen tehty työ ei saa valua hukkaan

Helppyn perustaja Richard Nordström.

Richard Nordström vaihtoi kansainvälisen uransa yrittäjyyteen tunnistaessaan äitinsä ikääntymisen myötä, että hoiva-alan ratkaisut olivat perinteisiä ja monesti kankeita. Niissä tyydyttiin pelkkään selviytymiseen sen sijaan, että olisi tarjottu ratkaisukeskeistä, arvokasta vanhuutta tukevaa palvelua.

– Perustin Helppyn vuonna 2018, koska halusin äidilleni parempaa tukea arkeen. Haluan, että muidenkin äidit ja isät saavat nauttia kotona elämisestä mahdollisimman pitkään. Tärkeää on myös auttaa ja tukea omaisia, jotka ovat samassa elämäntilanteessa kuin itse olin. Haluan Helppyn kautta tuoda kotipalvelualalle enemmän sydäntä, kannustusta, tiedon jakamista, kokonaisvaltaisia ratkaisuja ja teknologian hyödyntämistä.

Alkuvuosina yrityksen päätavoite oli validoida mallinsa toimivuus alalla. Aika meni paljolti liiketoiminnan testaukseen. Yrittäjä teki itse noin 800 tuntia hoivakäyntejä ikäihmisten luona.

– Alkutaipaleella en kokenut Helppyn rekisteröintiä tavaramerkiksi vielä ajankohtaiseksi. Hihat heiluivat asiakastyössä. Pian rekisteröinninkin aika kuitenkin koitti. Kun jo yritystä perustaessani oli silmäkulmassani toiminnan laajentaminen, oli luontaista, että haimme ensiksi EU-tavaramerkin rekisteröintiä. Kun toiminta ulottui kattamaan koko Suomen, korostui tarve hakea brändille kotimaassa lisäsuojaa. Kansainväliset tavaramerkit taas luovat turvaa yrityksen tulevia toimia varten.

Helppy-sanamerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi Suomessa marraskuussa 2023.

Vahvalla kekseliäällä brändillä voi myös leikitellä

Yrityksen nimeä pohdittaessa haluttiin korostaa ikäihmisten arjen askareisiin matalan kynnyksen tukea ja apua tarjoavaa palvelua. Tärkeää oli myös luoda globaalisti toimiva brändi. Tällä hetkellä Helppy vie suomalaista hoivaosaamista jo Saksaan, tulevaisuudessa myös muihin maihin.

– Helppy-nimi on jatkettu englanninkielisestä sanasta ”help”. Työntekijöitä kutsumme myös ”helppereiksi”, joka on mielestämme hauska taivutus brändin nimestä.

Helppyn tunnettuuden eteen on tehty vuosien varrella paljon töitä. Siksi brändin suojaaminen tavaramerkillä on Nordströmin mielestä todella tärkeää yksinoikeuden takaamiseksi ja brändin turvan luomiseksi.

– Tavaramerkki varmistaa, ettei työmme valu hukkaan. Juristin apu rekisteröinnissä varmistaa puolestaan sen, että suojaus tehtiin ammattitaidolla.

Teknologia luo pohjan laadukkaille palveluille

Helppyn visio on säilynyt Nordströmin mukaan kirkkaana alkumetreistä alkaen. Yrityksessä työskennellään sen eteen, että brändi yhdistetään korkeaan laatuun.

– Asiakkaamme ovat iloisia siitä, että käynneillä on tuttu ja turvallinen hoitaja, käynnit tehdään rauhassa ajan kanssa ja omaiset saavat jokaisen käynnin jälkeen kuulumiset käynnin sujumisesta. Lisäksi palvelun aloittaminen on nopeaa. Suurin osa tilauksista käynnin vahvistamiseen toteutuu nykyään alle kahdessa tunnissa.

Helppylle on tärkeää tuoda myös selkeästi esille juuriaan ja arvojaan. Niistä kertovat yritykselle myönnetyt Suomalainen työ ry:n kaksi yhteisömerkkiä.

– Avainlippu-merkin myötä viestimme asiakkaillemme kotimaisuuden lisäksi sitä, että työllistämme Suomessa satoja avustajia, hoitajia ja siivoojia. Tästä olemme kovin ylpeitä. Yhteiskunnallinen Yritys -merkki puolestaan korostaa arvojamme. Hoivayrityksenä kannamme yhteiskunnallista vastuuta. Haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä ikäihmisten arjen parantamiseksi jokaisella hoivakäynnillä, luonnehtii Nordström.

Yrityksen verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Helppy Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!