Maaliskuun tavaramerkki: Studio inuk.
Sateenkaaribrändin alle mahtuvat kaikki
Tuntuu luonnolliselta, että tatuointistudio inukin tavaramerkki on yrityksen perustajan, Katariina Jokisen suunnittelema. Muotoilijaksi opiskellut nuori nainen rakastaa kuvioiden suunnittelua ja piirtämistä. Merkissä oleva sateenkaari viestittää, että studioon ovat tervetulleita kaikki juuri sellaisina kuin he ovat.
– Haluamme, että kaikki asiakkaamme tuntevat olevansa tervetulleita ja arvostettuja – sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, etnisestä taustasta tai uskonnosta riippumatta. Meillä kaikki ansaitsevat samanlaisen kohtelun ja parhaan palvelun, Katariina sanoo.
Sateenkaaren lisäksi tavaramerkkiin on sommiteltu allekkain sanat ”studio” ja ”inuk”. Tunnus näkyy Järvenpään keskustassa sijaitsevan studion ikkunateipeissä, lahjakorteissa, yrityksen nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Inuk-nimen taustalla on leikittelyä englannin mustetta tarkoittavalla ink-sanalla: ”Ink in you.” ja ”Be unik.”.
Tavaramerkin rekisteröinnistä Katariina kuuli opiskellessaan Hämeen ammattikorkeakoulussa. Koulussa puhuttiin yrittäjyydestä, tekijänoikeuksista ja kopioinnista ja suositeltiin oman merkin rekisteröintiä. Suojaamisen tärkeydestä muistutti myös tapaus, jossa eräältä toiselta tatuointistudiolta varastettiin yrityksen pitkään käyttämä nimi, sillä sitä ei ollut rekisteröity.
”Toisen tekemää ei saa kopioida”
Studio inuk. on blogissaan ottanut kantaa tekijänoikeuksiin, jotka liittyvät kiinteästi tatuointiyrityksen toimintaan.
– Haluamme levittää tietoa tekijänoikeuksista, sillä meno on aika villiä nykyään. Asiakkaat eivät aina ymmärrä, että tatuointikuvien oikeudet kuuluvat vain kuvan suunnittelijalle ja asiakkaalle, jonka ihossa kuva on, Katariina toteaa.
– Jokainen tatuointi on yksilöllinen ilmaisu tekijänsä luovasta näkemyksestä, ja kopiointi vähentää alkuperäisen taiteilijan kunnioitusta ja työn arvoa. On väärin niin taiteilijaa kuin alkuperäisen tatuoinnin omistajaa kohtaan kopioida jo hänen ihollaan oleva tatuointi.
Trendikäs fineline
Studio inuk. on ensimmäisiä fineline-studioita Suomessa. Fineline tarkoittaa, että tatuoinnit tehdään ohuemmilla neuloilla eli viivanpaksuuksilla. Kuvat tehdään vähäisellä varjostuksella, vastakohtana koko kehon peittäville paksulinjaisille kuville värityksineen ja varjostuksineen. Katariinan suosikkiaiheita ovat astrologia, ihmis- ja eläinhahmot sekä erilaiset kukka-aiheiset tatuoinnit.
– Tatuoinneissa korostuvat nykyään luovuus, taiteellisuus ja itseilmaisu, Katariinan kollega Meri Sointu kertoo.
Katariinan lisäksi studiossa työskentelee kolme tatuointiartistia. He ovat yksityisiä elinkeinonharjoittajia, jotka toimivat inukin brändin alla.
Vuonna 2019 perustetun yrityksen nuorimmat asiakkaat ovat 18-vuotiaita, vanhimmat seitsemänkymppisiä. Eniten tatuointeja tehdään 20–35-vuotiaille naisille.
Studiossa halutaan luoda turvallinen, hyväksyvä tunnelma, jossa jokainen asiakas voi kokea olevansa hyväksytty juuri sellaisena kuin on. Asiakaspalautteen mukaan studio inuk. on onnistunut tavoitteessaan. Yrityksen asiakas Riina toteaa:
– Ihana studio ja erittäin mukava ja ammattitaitoinen henkilökunta! Koko käynnin ajan oli luottavainen ja tervetullut olo.
Teksti: Marja Hakola
Kuvat: inuk. Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!