Maaliskuun tavaramerkki: Nilkko
Leikittelevä tarina auttaa painamaan nimen mieleen
Muinaisen tarinan mukaan jättiläinen on Mäntyharjulla kulkiessaan istahtanut kallion päälle keittelemään velliä ja uittamaan nilkkojaan Kallavedessä. Kiveen tuli siitä iso painauma, ja kalliota alettiin kutsua Nilkon kallioksi. Tältä huimalta paikalta lähiseudun pojat laskivat menneinä vuosina mäkeä järven jäälle.
– Nilkko pullahti esiin, kun taas kerran istuimme saunan lauteilla ja mietimme erottuvaa nimeä pienpanimolle, jonka olimme samaisilla lauteilla päättäneet yhdessä perustaa. Siihen meitä innostivat muutaman vuoden kotioluen valmistuskokemukset. Olimme saaneet mielestämme reseptit toimimaan ja onnistuneet tekemään niin hyviä oluita, ettei niitä kaupasta saanut, kertoo panimoa päätyökseen pyörittävä Iiro Heikkilä.
Toiset perustajat, Antti Väisänen ja Tuomas Toivonen käyvät muualla päivätöissä.
Nimen etsinnässä käytettiin myös hakukonetta, mutta tuloksetta. Selvää oli myös, ettei haluttu tyytyä tavanomaiseen kotipaikkakunnan nimeä kantavaan panimobrändiin.
Laadukkaat tuotteet tekivät brändiä tutuksi
Nilkko Oy perustettiin alkuvuodesta 2017. Yritys sai tuotanto-, myymälä- ja ravintolatilat vanhasta kenkätehtaan miljööstä. Perustamistoimiin ja investointeihin saatiin tukea Maaseudun kehittämisrahastosta. Ensimmäiset tuotteet tulivat kauppoihin ja ravintoloihin kesällä. Tuotevalikoimaa kasvatettiin pikkuhiljaa. Vielä samana vuonna Nilkko valittiin Mäntyharjun vuoden yritykseksi.
– Huomionosoitus kertoi mielestämme siitä, että idea oli odotettu, olihan tuo aika pienpanimoiden kulta-aikaa maassamme. Saimme kiitosta siitä, että toimme uutta paikallista tarjontaa ja uskalsimme lähteä toteuttamaan haavettamme. Tueksemme saimme yrityskummin, Heikkilä kertoo.
Ensimmäiset vuodet keskityttiin siihen, että saatiin tuotanto pyörimään ja myyntikanavia auki. Ennen koronan alkamista oltiin hyvässä vauhdissa. Ensimmäinen ulkopuolinen työntekijäkin oli juuri palkattu helpottamaan Heikkilän työtaakkaa.
– Sen jälkeen seurasi vaikea selviytymisen aika. Onneksi tulevaisuus näyttää taas valoisammalta ja osaan nähdä kaiken koetun isoina oppimisen paikkoina.
Tavaramerkin arvo kirkastui yritystoiminnan kehittyessä
Viime vuonna Nilkossa järjesteltiin asioita uudella tavalla. Panimo- ja ravintolatoiminta eriytettiin omiin yhtiöihinsä. Samalla ymmärrettiin tavaramerkin arvo. Nilkko-sanamerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi maaliskuussa 2022.
– Onneksi ei ehtinyt käydä hassusti. Jos joku olisi napannut nimemme, olisimme olleet todella pulassa. Haluankin muistuttaa tulevia yrittäjiä siitä, että vaikka alussa on paljon monenlaista työtä, aineettoman omaisuuden suojaus pitää myös hoitaa kuntoon. Tavaramerkin rekisteröinti on taloudellisesti pieni satsaus sen valtavaan merkitykseen nähden.
Tuotenimet ja etiketit jatkavat tarinankerrontaa
Inspiraatio Nilkon olutresepteihin ja pullojen etiketteihin imetään lähialueen luonnosta, eläimistä ja kauniista maisemista. Jokaisella nimellä on oma tarinansa, ja silmää viehättävä etiketti auttaa tuotetta erottumaan hyllystä.
– Suomi on hyvä olutmaa, sillä meillä on taitoa ja laadukasta vettä, oluen tärkeintä raaka-ainetta. Kotimaisuusaste on korkea, sillä käytämme suomalaista mallasta ja mausteeksi muun muassa lähitilan mansikkaa, raparperia ja avomaakurkkua. Vain humala tulee ulkomailta, Heikkilä kertoo.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Nilkko Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!