Lokakuun tavaramerkki: Ekoisti
Huomiota herättävä apulainen lisää yrityksen näkyvyyttä
Ekoisti on lokakuussa 2022 rekisteröity tavaramerkki, jonka haltijana on kiertotaloustuotteisiin erikoistunut rakennusalalla toimiva EcoUp Oyj. Usean yrityksen fuusiona vuonna 2019 syntynyt konserni sai nimensä monivaiheisen sisäisen nimikilpailun tuloksena. Kelpo apulaiseksi kasvanut Ekoisti sen sijaan ponnahti esiin spontaanisti.
– Halusimme konsernille kansainvälisen nimen, koska kehittämämme uuden rakennusjätteiden käsittelyyn tarkoitetun teknologian päämarkkinat ovat ulkomailla, kertoo EcoUpin myynti- ja markkinointijohtaja Kimmo Pyörälä.
EcoUp viittaa toimintatapaan, jolla jätteille ja sivuvirroille annetaan uusi elämä ja lisää arvoa. Up-pääte tulee englanninkielisestä termistä upcycling, eli kierrätys. Eco puolestaan kertoo konsernin tavasta toimia ekologisesti samalla, kun asiakkaille mahdollistetaan vähemmän ympäristökuormitusta tuottava rakentaminen.
Kaikissa meissä asuu pieni Ekoisti
Fuusion jälkeen EcoUpissa todettiin, ettei EcoUpia nimenä tunneta ja konserniin kuuluu monta yritystä, joilla on omat tuotemerkkinsä. Tunnetuin niistä on yli neljäkymmentä vuotta markkinoilla ollut kierrätetystä puukuidusta valmistettu kotimainen Ekovilla. Se on nettohiilinegatiivinen lämmöneriste, joka on ainutlaatuinen koko maailmassa.
Tavaramerkkejäkin on konsernilla Suomessa rekisteröitynä parikymmentä. Lisäksi löytyy useita EU-tavaramerkkejä.
– Mietimme, miten saisimme EkoUpille näkyvyyttä ja huomiota hieman konservatiivisella rakennusalalla. Keksimme luoda hahmon, jonka nimi sai olla raflaavakin. Ekoisti tuntui juuri sopivalta. Se kiinnittää huomion itseen ja asustaa meistä jokaisessa, Pyörälä kuvailee.
Ekoisti yhdistää ja bloggaa uutistietoa
Ensimmäinen Ekoisti-hahmo luotiin alkuvuodesta 2019. Siitä pyrittiin tekemään helposti tunnistettava. Samaan aikaan graafikko hahmotteli kuviomerkkiä.
– Mielsimme hahmon pikkuisen resuiseksi ja huolettomaksi, mutta vakavista asioista vahvasti vastuuta kantavaksi. Hahmo oli yksi meistä ja pääsi seikkailemaan mukaamme joihinkin tilaisuuksiimme. Teimme myös henkilöstölle Ekoisti-pelipaitoja ja -lippiksiä. Jatkosuunnitelmiksi heitettiin ilmaan villejäkin ideoita.
Alkuvuodesta 2021 Ekoisti päästettiin kertomaan konsernin ajankohtaisista uutisista Ekoisti-blogin välityksellä. Blogi kokoaa yhteen vihreän rakentamisen asiantuntijat ja nostaa esille hiilineutraaleja, ylijäämävapaita ja energiaa säästäviä tuotteita ja ratkaisuja, joilla rakennetaan kestävää tulevaisuutta.
Ekoistia sovitellaan entistä aktiivisempaan rooliin
Pyörälä toteaa, ettei Ekoistia ole käytetty tähän mennessä niin laajasti kuin olisi voitu. Se johtuu suurelta osin siitä, että konsernin listautuminen Nasdaq First North -markkinapaikalle syksyllä 2021 työllisti henkilöstöä runsaasti puolentoista vuoden ajan ja Ekoistin kehittäminen jäi ikään kuin käymistilaan.
– Onneksi Ekoisti tuli rekisteröityä tavaramerkiksemme sekä sanamerkkinä että kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Tällä varmistamme, että saamme pitää merkin omanamme ja kehittää ideoitamme sen ympärillä turvallisin mielin. Jotta voimme rummuttaa merkkiä enemmän, on hyvä, että tietyt kehittämämme osa-alueet ovat edistyneet pidemmälle. Samalla olemme hakeneet Ekoistille suuntaa ja pohtineet sen hyödyntämismahdollisuuksia.
Toisaalta Pyörälä muistuttaa, että vaikka olisi rohkeutta toteuttaa villejäkin ideoita, pitää miettiä, että toimista on riittävä hyöty. Alansa edelläkävijällä ei myöskään ole varaa leimautua pelleksi.
EcoUp Oyj:n liikevaihto vuonna 2022 oli 35,6 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa oli noin 190 työntekijää.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: EcoUp Oyj
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!