Lokakuun tavaramerkki: Apetit

Tunnetun brändin hankinta avasi tien uusille markkinoille

Tuoreet herneet hyppelehtivät irtonaisina pakastuksessa. Siitä ne sujautetaan pusseihin, jotka me suomalaiset kuluttajat löydämme kauppojen pakastekaapeista yli sadan muun kotimaisen Apetit-pakastevihannestuotteen joukosta. Aikaa puimurista pakastimeen kuluu vain pari tuntia.

Apetit Oyj:n viestintä- ja
vastuullisuusjohtaja Miika Kemilä.

– Apetitin toimintaa keskeisesti yhdistävä tekijä onkin Suomen kesän säilöntä laadukkaasti koko vuodelle, toteaa Apetit Oyj:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Miika Kemilä. Yritys toimi aiemmin Lännen Tehtaat Oyj:nä. Se tunnettiin sokerin ja kasvipohjaisten säilykkeiden valmistajana.

Apetit-brändin Lännen Tehtaat hankki itselleen vuonna 1995. Nimensä yhtiö vaihtoi brändin mukaiseksi 2013.

Hiukan päivitetty, nyt käytössä oleva Apetit-kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi lokakuussa 2023. Myös aiemmin käytetty kuviomerkki on toistaiseksi voimassa. Apetit-sanamerkki on ollut tavaramerkkirekisterissä jo vuodesta 1990.

Apetit-kuviomerkki on suojattu myös EU-tavaramerkillä. Toistaiseksi brändi näkyy vähittäiskaupassa kuluttajille Suomessa ja Ruotsissa, joissa tuotteita markkinoidaan näkyvästi saman Apetit-brändin alla.

Suojattuna brändin tarina saa edetä turvallisesti

Kemilä toteaa Lännen Tehtaiden hankkineen Apetitin myötä haltuunsa valmiiksi tunnetun ja luottamusta herättävän brändin, jolla on pitkä ja tavaramerkillä suojattu historia. Aineettoman omaisuuden suojaus on siksi tänäkin päivänä todella tärkeää.

– Haluamme näkyä yhtenäisesti yhden ja saman Apetit-brändin alla. Tuttu brändi ja tutut tuotteet kaupan hyllyillä ovat osa mielikuvaa. Niiden varassa kuluttaja tekee ratkaisuja varsinkin arjen kiireisissä ostostilanteissa. Haluamme olla luottamuksen arvoisia. Omassa tuotannossamme ja tuotteissamme haluamme vaalia brändiä: laadukkuutta, vastuullisuutta ja kestävyyttä.

Tavaramerkkien hallinnan ja valvonnan Apetit on ulkoistanut. Brändivalvontaa tehdään monipuolisesti koko henkilöstöä ohjeistaen.

– Tavaramerkkien tarpeellisuutta korostavat esimerkiksi tapaukset, kun some-tilien kautta tulee näkyviin liian samankaltaisia merkkejä. Tällaisista tapauksista on selvitty huomauttamalla merkin käytöstä.

Brändiä syvennetään innostavalla mielikuvatyöllä

Pakastevihannesten ja -ruokien lisäksi Apetit-tuotevalikoimaan kuuluvat kasviöljyt. Niidenkin etiketteihin on otettu näkyvästi mukaan Apetit-merkki.

Vihannekset tulevat valtaosin sopimusviljelijöiltä noin 100 kilometrin säteeltä Säkylän pakastamosta. Kuluttajien ja viljelijöiden parissa Apetitin tunnettuus on hyvä.

Rypsi- ja rapsiöljyissä kotimaisuusaste on noin viidennes, koska raaka-ainetta ei ole saatavilla enempää. Osa viljelyinnokkuuden nostamista voi Kemilän mukaan olla mielikuvatyö suositun Apetit-brändin luotettavuudesta ja laadusta. Tuottajat saavat olla ylpeitä.

– Haluamme syventää ja vahvistaa brändiä entisestään niin, että arjen luottotuotteet löytäisivät tiensä myös juhlapöytiin. Tutkitustikin kotimaiset pakastevihannekset pärjäävät erinomaisesti ravintosisältövertailussa. Haluamme osoittaa, että ne tuovat helposti herkullisuutta ja iloa pöytään kuin pöytään.

Apetit-valikoima seuraa aikaansa, sillä keskimäärin kaksi kertaa vuodessa siihen tulee uutuuksia oman tuotekehityksen myötä. Perinteiset sekoitukset ovat suosittuja, samoin muun muassa valmiiksi pilkottu sipuli. Uudehkoja vaihtoehtoja ovat kotimaiset wokkivihannekset.

Yrityksen verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Apetit Oyj

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!