Lokakuun tavaramerkki 2025: KI MI KIOSKI
Brändin suojaus on kasvuhaluisen yrityksen kivijalka

Vuosi sitten syksyllä 2024 toteutui Kejia Jinin, tuttavallisesti Kimin, pitkäaikainen unelma. Hän avasi kotiseudulleen Espoon Mankkaalle sinne palan Aasiaa tuoneen pienen kaupan, Kimin Kioskin.
Kimi tuli Kiinasta Suomeen parikymmentä vuotta sitten opiskelemaan insinööriksi. Vuosien varrella hän on ollut mukana monenlaisissa yritysten kehittämis- ja konsultointitehtävissä, viimeksi oman yrityksensä kautta.
Kun Kimi oli löytänyt sopivat tilat kaupalleen, kaiken valmiiksi saattamiseen kului muutama kuukausi. Nimi löytyi helposti ja sen suojaaminen tavaramerkillä kuului ilman muuta alkuvalmisteluihin.
KI MI KIOSKI rekisteröitiin lokakuussa 2024 tavaramerkiksi kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Merkin luonnoksen yrittäjä hahmotteli itse.
Hyvä pitää suojata alusta alkaen

Tavaramerkin rekisteröinti sujui Kimin mielestä mutkattomasti. Helposti löytyi myös oikea tavaramerkkiluokka, elintarvikkeiden vähittäismyyntipalvelut.
– Oman brändin suojaus alusta alkaen on minusta yritystoiminnan elinehto. Nyt voin testata ja kehittää toimintamallia kaikessa rauhassa pelkäämättä, että työhön käyttämäni aika ja raha luisuisivat vääriin käsiin. Sellaiseen pienellä yrittäjällä ei ole todellakaan varaa.
Suojaus on tärkeää myös siksi, että yrittäjän selkeänä tavoitteena on kehittää toimintamallia niin, että jonain päivänä KI MI KIOSKIsta muodostuisi kokonainen kauppaketju. Silloin tavaramerkille tulisi selkeä rahallinenkin arvo, kun kumppaniyrittäjille voisi myöntää merkin käyttöön lisenssejä.
Lähipalveluja arvostetaan

Kimin Kioskin hyllyt ovat täynnä korealaisia, japanilaisia ja kiinalaisia elintarvikkeita. Joukossa on myös pientä söpöä tavaraa erityisesti lapsille tai vaikka lahjoiksi. Palvelutiskillä valmistetaan kahvien lisäksi japanilaista matchaa.
Kioski toimii lisäksi Postin ja kolmen pakettijakeluyhtiön palvelupisteenä. Muutamista muista lisäpalveluista neuvotellaan parhaillaan.
– Haluan kioskin avulla helpottaa naapurissa asuvien mankkaalaisten elämää tarjoamalla monipuolisia palveluja. Varsinkin hajallaan olleet pakettipalvelut harmittivat itseänikin aiemmin, kuvailee Kimi.
Aasialaisesta ruokakulttuurista kiinnostuneiden suomalaisten lisäksi Kimin Kioskin vakioasiakkaisiin kuuluu suuri joukko lähistöllä asuvia aasialaisia. Heille tuttujen tuotteiden löytäminen oman asuinalueen kaupasta on iso asia.

Eteenpäin mennään asiakkaita kuunnellen
Myös suomalainen lähiruoka ja pientuottajien herkut kiinnostavat kioskin asiakkaita. Siksi Kimi haluaa laajentaa tuotevalikoimaa siinäkin suunnassa nykyisestään.
– Eteenpäin mennään pienin askelin asiakkaita kuunnellen. Yksi askel otettiin juuri, kun avasimme kioskin naapuriin oman sushiravintolan. Sieltä saadaan itse tehtyjä annoksia laajentamaan kaupan valmisruokavalikoimaa.
Kimi on itse kioskin tiskin takana vähintään kerran viikossa varmistaakseen, että tietää missä mennään. Myös kioskin kaikilla kolmella työntekijällä on aasialaistaustaa, joten opastusta tuotteisiin ja niiden käyttöön on aina luontevasti tarjolla.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Kimin Kioski ja Marjo Rautvuori (viimeinen kuva).
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!