Kiinnostavia tavaramerkkejä

Tervetuloa tutustumaan kiinnostaviin tavaramerkkitarinoihin!

Maaliskuun 2025 tavaramerkki: Vunktio

Vunktio on Steelpron kehittämä toiminnallinen metallikaidesarja. Se on vuodesta 1997 toimineen yrityksen ensimmäinen oman erottuvan nimen saanut tuotesarja.

Toimitusjohtaja Janne Eklund ei muista tarkkaan, miten Vunktio-nimi pulpahti esiin, mutta hyvältä se tuntui heti. Joissakin kielissä sana ääntyykin kansainvälisesti tunnistettavaan funktio-muotoon. Lisäksi Steelpron kuviomerkki sopii yhteisen symboliikan ansiosta mainiosti käytettäväksi myös Vunktion yhteydessä.

Vunktio rekisteröitiin sanamerkkinä Oy Steelpro LTD:n tavaramerkiksi maaliskuussa 2024.
EU:ssa Vunktiolla on mallisuojaus. Patenttihakemuksista luovuttiin, koska Eklundin mielestä tavaramerkki antaa riittävän vahvan suojauksen nopeasti ja edullisesti.

– Se antaa pelottavan ennakkovaroituksen sille, joka etsii mahdollisia kopiointikohteita. Ei kannata yrittää. Aineettoman omaisuuden suojaus on minusta myös eräänlaista markkinointia. Rakennusalan uutta nousua odotellessa on pakko laskea, mihin euronsa sijoittaa.

Lue lisää maaliskuun tavaramerkistä

Helmikuun 2025 tavaramerkki: Dribla

Kun korona keväällä 2020 pysäytti entisen jalkapalloammattilaisen Janne Moilasen muut työt ja pakotti ihmiset sulkeutumaan omiin oloihinsa, idea omatoimiseen taitoharjoitteluun tarkoitetun ja lapsia liikuntaan innostavan siirrettävän maton kehittämisestä sai lähtölaukauksen.

Helmikuussa 2024 Dribla-kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi. Ensimmäiset matot lähtivät asiakkaille Mikkelistä muutamaa kuukautta myöhemmin.

– Nimen syntyyn ei liity mitään ihmeellistä. Aktiiviaikanani me jalkapalloilijat puhuimme driblaamisesta, eli pallolla harhauttamisesta. Siitä se tuli.

Kuviomerkin toteutus on ohjelmistoyrityksen käsialaa. Se syntyi muun kehitystyön lomassa.

– Tykkään yksinkertaisista asioista. Halusin, ettei logoa tarvitse selitellä. Pallomainen muoto puhuu puolestaan.

Aineettoman omaisuuden suojaamisasiat olivat Moilaselle alusta alkaen selvät. Ne haluttiin tehdä ajoissa ja hyvin.

– Toki moni yrittäjäystävä muistutti asiasta kysymällä, onhan keksintö patentoitu ja tuote suojattu. Nyt kun olemme suuntaamassa markkinointia maailmalle, mietimme, miten suojausta on tarpeen laajentaa.

Lue lisää helmikuun tavaramerkistä

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!