Kiinnostavia tavaramerkkejä

Tervetuloa tutustumaan kiinnostaviin tavaramerkkitarinoihin!

Joulukuun 2025 tavaramerkki: Vainio

Yrittäjä Otto Vainio sai kokea kesällä 2024 karvaasti, miltä tuntuu menettää oma rakas tuotebrändinsä. Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan todellisuudessa ollut, kun tanskalainen Lego vaati pyhtääläistä lastenvaatevalmistajaa luopumaan liikaa omaa merkkiään muistuttavasta nimestä.

Leggo Oy merkittiin kaupparekisteriin keväällä 2023. Tavaramerkkikin oli tarkoitus rekisteröidä, mutta hakemus tyssäsi johonkin pieneen tekniseen ongelmaan.

– Kiireessä homma jäi silleen ja ajattelimme hoitaa rekisteröinnin myöhemmin. EU-tavaramerkkirekisteristä olin tarkistanut, ettei nimi ollut rekisteröitynä kenellekään. En osannut yhtään ajatella, että syntyisi sekaannusvaaraa muihin tavaramerkkeihin. Alkuvaiheessa tuntui tärkeimmältä keskittää vähäiset varamme ja aikamme markkinointiin. Tästä maksoimme myöhemmin melkoisen hinnan.

Legon vaatimus oli Vainiolle kova kolaus. Sen jälkeen Leggossa jouduttiin miettimään tosissaan jopa koko yritysidean ja toiminnan hautaamista. Yrittäjät päättivät jatkaa ja ottaa opiksi virheestään. Nyt oli selvää, että suojaus on brändinrakentamisen peruspilari.

Lue lisää joulukuun tavaramerkistä

Marraskuun 2025 tavaramerkki: Kolmiulotteinen OnniBus

Suomen maanteillä ristiin rastiin liikennöivä punainen kaksikerrosbussi ei ole mikä tahansa bussi, jolla pääsee paikasta toiseen. Se on OnniBus-brändin ydin. Bussin ja sen tarkkaan määritellyn visuaalisen ilmeen ympärille muodostuu kokonaiskonsepti. OnniBussin alkuajoista lähtien konsepti on pohjautunut ajatukseen bussimatkasta mutkattomana ja näppäränä matkustusmuotona kaikenlaisille matkailijoille.

OnniBus-liikenne alkoi vuoden 2012 alussa yhdellä bussilla Tampereen ja Porin välillä. Pian toiminta vilkastui ja saman tien aloitettiin brändin suojaus tavaramerkeillä, joihin kuului sana- ja kuviomerkkejä.

Kaksikerrosbussit tulivat liikenteeseen 2014 ja niiden ulkoasu suojattiin tavaramerkillä kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Marraskuussa 2024 suojaus uudistettiin kolmiulotteisena merkkinä, johon sisältyy sanallinen osa.

OnniBus.com Oy:n brändi- ja asiakaskokemusjohtaja Henna Ojala-Merikoski iloitsee siitä, että yrityksen perustajilla on ollut visio siitä, kuinka erottuva menestyvä brändi rakennetaan ja miten tärkeää on suojata avainelementit.

Lue lisää marraskuun tavaramerkistä

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!