Kesäkuun tavaramerkki: Seriöösi
Designstudio ottaa kuviosuunnittelun vakavasti
Petri Juslinin mielessä ehti pyöriä parikymmentä vuotta ajatus perustaa yritys, jossa hän voisi työskennellä omaa osaamistaan hyödyntäen kunnianhimoisesti yhdessä lahjakkaiden kuviosuunnittelijoiden kanssa ja painattaa laadukkaita kankaita Suomessa pääasiassa seripainotekniikalla. Nämä kaksi asiaa kekseliäästi yhdistävä nimikin oli keksittynä: Seriöösi.
Vuoden 2020 lopulla aika tuntui olevan kypsä. Moni Juslinin tuttavapiirissä oleva suunnittelijakin oli pitänyt sanaleikistä syntynyttä nimeä todella hyvänä ja kysellyt yrityksen perustamisen ja mahdollisen yhteistyön perään. Tuleva yrittäjä joutui kuitenkin jännittämään, vieläkö nimi olisi vapaa.
– Onneksi oli ja pääsin aloittamaan Seriöösissä oman seriöösin tekemiseni. Ajattelin alusta asti, että vaikka lähden liikkeelle sivutoimisesti ja pienesti, tietyllä tavalla pitää uskaltaa ajatella isosti. Kaikki on mahdollista, kun uskoo omaan tekemiseensä ja saa työskennellä hyvien ammattilaisten kanssa.
Tavaramerkki on brändin peruspilari
Juslinille oli selvää, että voidakseen rakentaa Seriöösistä laadukkaan ja menestyvän brändin, nimi on suojattava tavaramerkillä ja tietyt asiat, kuten logosuunnittelu on ostettava muilta osaajilta.
– Suojattu nimi on brändin peruspilari ja olen iloinen, että sain yrityksen logon suunnittelijaksi graafikko Jaakko Suomalaisen. Hän on todellinen kirjasinten mestari, joka osasi nostaa nimen ö-kirjainten pisteetkin esiin tyylikkäästi ja rakentaa niistä pintoja pakkausmateriaalien kuviointiin. Suomalainen suunnitteli meille myös oman Serio-nimisen fontin, jota käytämme esitteissä.
Kesäkuussa 2022 Seriöösi rekisteröitiin Seriöösi Oy:n kuviomerkiksi, jossa on sanallinen osa. Myöhemmin Seriöösi sai EU:n SME Fund -pk-yritysrahaston tukea hyödyntäen myös EU-tavaramerkkisuojan.
Juslin painottaa, ettei brändin rakentamisessa saa laiminlyödä pienintäkään yksityiskohtaa. Tason pitää näkyä asiakaspalvelusta yksittäiseen postipakettiin. Juuri nyt hän kokee tärkeäksi Seriöösin oman malliston myynnin kehittämisen. Kun brändi on riittävän vahva, hän on valmis kokeilemaan ulkomaille lähtöä.
Ainutlaatuinen ammattilaisten yhteistyömalli
Kankaalle painettavan kuvion suunnittelua Juslin kuvaa ihan omaksi taiteen lajikseen. Se vaatii paljon erityistä osaamista sekä luottamuksellista yhteistyötä parhaimpien osaajien kesken. Juslin on työskennellyt aiemmin yli sadan kuviosuunnittelijan kanssa ja myös opettanut sekä luennoinut alasta.
Nyt hän haluaa antaa Seriöösissä suunnittelijoiden käyttöön oman kokemuksensa pintasuunnittelusta, painotekniikoista, materiaaleista ja väreistä.
– Kun kaikki osa-alueet, kuvio, materiaali ja värit mietitään yhdessä kunnianhimoisesti, lopputulos yksi plus yhdestä on paljon enemmän kuin kaksi. Painotekniikka ei rajoita toteutusta, vaan siitä löytyy suunnitteluun parhaassa tapauksessa monia lisäelementtejä ilman turhia kikkailuja.
Digitekniikka yleistyy kankaidenkin painamisessa, mutta seripainaminen pitää Juslinin mukaan vahvasti pintansa.
– Painettu kuvio on oikeastaan serigrafia, joka paperin sijasta vedostetaan kankaalle. Kangas voisi siten olla paitsi käyttötavaraa myös edullista taidegrafiikkaa. Ja vaikka kierrätys ja vintage-tekstiilit ovat vahvasti tätä aikaa ja kannatettavia asioita, uusiakin tekstiilejä tarvitaan. Niitä tehdessä on samalla mahdollisuus kehittää tekstiilialan vastuullisuutta, esimerkiksi uudenlaisia kuituja ja tekniikoita.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Seriöösi Oy / Guillaume Roujas. Styling: Piiaemilia. Kankaiden design: Heikki Orvola.
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!