Kesäkuun tavaramerkki: Juustoliike Lentävä Lehmä
Lisää liikkeitä lisenssillä
Juustoliike Lentävä Lehmä syntyi reilut kaksikymmentä vuotta sitten, kun innostuneet yrittäjäsisarukset halusivat tuoda helsinkiläisten pöytään ekologisesti tuotettuja laadukkaita juustoja. Varmistaakseen hyvän ja asiantuntevan palvelun juustokauppiaat päättivät keskittyä Hakaniemen kauppahallissa olevaan liikkeeseensä, vaikka asiakkaat toivoivat jatkuvasti palveluiden laajentamista lähemmäs omia kotikulmiaan.
– Joskus palaset loksahtavat kuitenkin yllättäen uuteen asentoon. Nyt voimme kertoa tyytyväisinä, että palvelemme myös Espoossa. Sieltä löytyi sopiva kumppani Mari Murto-Laakson sinnikkyyden ja asiaan paneutumisen ansiosta. Yhteistyömme perustuu lisensointiin, kertoo juustokauppias Laura Mauno. Hän jakaa Lentävä Lehmä Oy:n yrittäjyyden tasaosin sisarensa Hanne Hirvosen kanssa.
Kumppanuusneuvotteluja käynnistettäessä havahduttiin siihen, että Lentävän Lehmän arvokas aineeton omaisuus oli jäänyt arkikiireissä suojaamatta. Asia hoidettiin kuntoon nopeasti.
Juustoliike Lentävä Lehmä -sanamerkki ja yrityksen kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkeiksi kesäkuussa 2023. Sen jälkeen päästiin neuvottelemaan, millaisin ehdoin ja käyttöoikeuksin kumppani voi hyödyntää tunnetun brändin nimeä ja logoa omassa toiminnassaan.
Lisensointi lisää brändin näkyvyyttä
Mauno kertoo saaneensa hyviä vinkkejä PRH:n asiakaspalvelusta tavaramerkkiluokkien valintaan myös siltä varalta, että tuotevalikoimaa halutaan laajentaa nykyisestä.
– Lisäksi opastettiin, mitä vaihtoehtoja on luovuttaa tavaramerkin käyttöoikeuksia kumppanille. Lisensointi tuntui helpoimmalta ja yksinkertaisimmalta toteuttaa. Yhteistyömme perustuu vahvaan luottamukseen ja selkeään sopimukseen.
Mauno nauraa, että kukaties Lentävästä Lehmästä joskus tulee universumin mahtavin juustokauppa, kun on päästy lupaavaan alkuun.
– Mutta jo nyt on tärkeää, että aineeton omaisuutemme on hyvin suojattuna. Brändi on muodostunut vahvaksi vuosien työmme ansiosta. Laajentumisen myötä näkyvyys on lisääntynyt entisestään. Odotusarvot ovat korkeat niin tuotteille kuin palvelulle. Meille on kaikki kaikessa pitää niistä kiinni.
Kulinarisminkaan ei tarvitse olla vakavaa
Lentävä Lehmä syntyi 2000-luvun alussa ruokakriisien runnoman ajan jälkimainingeissa. Alettiin vähitellen ymmärtää lähiruuan, luomun ja ruuan tuotantoketjun läpinäkyvyyden merkitys.
– Halusimme tuoda suomalaisten ruokapöytään maailman ja Suomen parhaita juustoja, joiden tuotannossa huomioidaan ekologisuus ja eläineettisyys. Tiemme juustokauppiaiksi eteni pikavauhdilla. Nimen ja logonkaan kanssa ei aikailtu. Halusimme leikitellä aikana, jolloin erikoiskaupoilla oli vähän elitistinen leima.
Mauno itse piirsi logon yksinkertaisella piirrosohjelmalla, josta muotoina löytyi vain palloja. Logoon tulikin käsintehdyn leima, mikä korostuu, kun siitä on alettu ottaa suurempia tulosteita esimerkiksi liikkeen seinälle.
Alkuperämerkinnät varmistavat laadun
Lentävän Lehmän avatessa liikkeensä myynnissä oli toistasataa juustoa. Nyt niitä on noin 650. Esimerkiksi pelkästään Goudia löytyy kymmeniä. Erikoisempi tuttavuus on vaikkapa ohdakemehulla juoksutettu merinolampaan maidosta valmistettu pastöroimaton punahomejuusto.
Mauno kertoo suurella lämmöllä eri maissa toimivista pienistä juustontuottajista, elävästä maaseudusta ja seutukunnista, jotka elävät siitä, että karja voi hyvin.
– Juustoissa käytettävä alkuperämerkintäjärjestelmä varmistaa osaltaan, että valmistus täyttää aina tietyt perinteiset kriteerit. Tiedämme, että vaikka kuumat kesät ovat vaikuttaneet eläinten elinolosuhteisiin, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme aina tasalaatuisia laadukkaita tuotteita.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Juustoliike Lentävä Lehmä
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!