Joulukuun tavaramerkki: Alma Median kuviomerkit

Suojaustarpeet ennakoidaan ja oikeuksia valvotaan valppaasti

Alma Media Suomi Oy:n joulukuussa 2021 tavaramerkeiksi rekisteröimät kuviomerkit toivat kaivatun lisän Suomen tunnetuimpiin brändeihin kuuluvan Etuovi.comin viestintään ja markkinointiin. Logosta tuttu ovikuvio rekisteröitiin yksinoikeudella, kun mobiilikäyttöön ja somen profiilikuvaksi tarvittiin yksinkertainen ja pienenäkin helposti tunnistettava kuvake.

Alma Median markkinointipäällikkö Sarianne Nuutti.

– Kun aloimme miettiä mainostoimiston kanssa tarvittavaa kuvaketta, ratkaisu löytyi nopeasti. Olimme jo tulleet ulos ovella Etuovi.com-logossamme. Sillä päätimme asemoida brändin kautta saamamme tunnettuuden myös palveluumme. Näin kuluttajan on helppo tunnistaa, kuka häntä puhuttelee nykyisessä mainospaljoudessa, toteaa Alma Median markkinointipäällikkö Sarianne Nuutti.

Yrityksessä on tehty paljon työtä Etuovi.comin tunnetuksi tekemiseksi ja brändin suojaamiseksi. Se onkin maamme suosituin ja kattavin asunto- ja kiinteistökaupan valtakunnallinen internet-palvelu.

Etuovi.com- ja Vuokraovi.com-logot on rekisteröity kuviomerkkeinä EU-tavaramerkeiksi. Sanamerkki Etuovi.com on hyväksytty Suomessa laajalti tunnettujen tavaramerkkien luetteloon. Sen käyttöä ja näkyvyyttä seurataan Alma Mediassa tarkasti myös siksi, että luettelopaikan säilyttämiseksi näyttö tavaramerkin tunnettuudesta on osoitettava viiden vuoden välein.

IPR-asiat on leivottu suunnittelun sisään

Pitkä historia ja kantapään kauttakin oppiminen ovat asumisen liiketoiminta-alueen johtaja Minna Marjava-Kontion mukaan opettaneet Alma Median ammattilaiset leipomaan tavaramerkkiasiat markkinointisuunnittelun sisään ja tehneet työstä ennakoivaa.

– Mietimmepä mitä tahansa uudistusta pohdimme huolellisesti rajanvetoa ja eri vaihtoehtoja. Meidän on tärkeä tietää, miten voimme käyttää tavaramerkkejämme niin, että käyttö on sallittua, ei loukkaa ketään ja on tarvittaessa puolustettavissa tehokkaasti. Tai toisaalta, milloin on tarve uusiin rekisteröinteihin tai tavaramerkkiluokkien lisäämiseen.

Kaikissa aineettoman oikeuden suojausasioissa on markkinoinnin ja IPR-asioissa kokeneen tavaramerkkiasiamiehen sekä yhtiön oman lakiasiainosaston kiinteä yhteistyö avainasemassa.

– Ennakoiden ja varmistaen saamme jo suunnitteluvaiheessa selvyyden siitä, ettemme lähde tekemään mitään turhaa tai vahingollista, toteaa Marjava-Kontio.

Hyvä yhteistyö mahdollistaa tehokkaan valvonnan

Kuvakaappaus Etuovi.comin Twitter-tililtä, jonka profiilissa on käytetty yhtä neljästä rekisteröidystä kuviomerkistä.

Nuutti kiittelee hyvästä yhteistyöstä paitsi lakiasiainosastoa myös koko henkilöstöä. Se seuraa innostuneesti ja ahkerasti kaikkea markkinointia ja nostaa esiin pienimpiäkin yrityksen immateriaalioikeuksien mahdollisia loukkauksia.

– Yksikään havainto ei ole turha ja jokainen niistä selvitetään. Hyvä merkki saattaa houkutella väärinkäytöksiin. Jos joku pyrkii selvästi hyötymään meidän tunnettuudestamme, puutumme asiaan välittömästi. Toistaiseksi on riittänyt, että olemme laittaneet tällaiselle toimijalle viestin kertoen, että meillä on rekisteröidyn tavaramerkin antama suojaus.

Nuutti painottaa, että Etuovi-brändi on Alma Mediassa sen kanssa työskenteleville todella rakas ja tärkeä.

– Valvomme ja puolustamme oikeuksiamme. Olemme myös tarkkoja, että jokainen meistä toimii itse ohjeistuksemme mukaisesti esimerkkiä näyttäen. Näin voimme myös siirtää arvokasta perintöä tuleville tekijöille.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Alma Media Suomi Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!