Huhtikuun tavaramerkki: Luvby

Brändi sai varhaisen suojan hyvän vinkin ansiosta

Luvby on Katariina Ahon kovalla työllä, pitkällä pinnalla ja valtavalla rohkeudella toteuttama brändi. Luvbyn idea on tehdä sukkahousujen käyttäjän elämästä hieman ihanampaa ja saada hänet nauttimaan siitä tyylistä tippaakaan tinkimättä. Tuloksena on pehmeä korkeavyötäröinen sukkahousumalli, jonka käyttäjät sanovat pukevansa päälleen ilolla. Sellaista ei Aho ollut löytänyt markkinoilta, ja sama kiusallinen ongelma tuntui olleen monilla hänen tuttavillaan.

Alanvaihtajana ja täysin ummikkona vaatebisnekseen lähtenyt yrittäjä kertoo pyöritelleensä ideaansa viitisen vuotta ennen kuin palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Muotimarkkinoinnin opiskelu auttoi osaltaan viemään suunnitelmaa eteenpäin ja luomaan tärkeitä kontakteja.

Aho perusti Luvby Oy:n alkuvuodesta 2022. Pian sen jälkeen hän sai vinkin, että yrityksen aineettoman omaisuuden suojaamiseen olisi mahdollista saada taloudellista tukea.

– Olin kyllä tietoinen tavaramerkin rekisteröinnin antamasta suojasta, mutta ilman tuota vinkkiä ja apua olisi asia ehkä jäänyt monen muun akuutin asian varjoon. Olen iloinen, että rekisteröinti tuli hoidettua jo tuossa kohtaa. Kukaan ei nyt pysty laittamaan turhaan kapuloita rattaisiin, ja voin rakentaa brändiä turvallisin mielin.

Luvby rekisteröitiin Luvby Oy:n tavaramerkiksi huhtikuussa 2022. Ensimmäiset tuotteet tulivat markkinoille heinäkuussa. Myöhemmin tavaramerkille haettiin myös EU-suojaus.

Pehmeä nimi nivoutuu tuotteen ominaisuuksiin

Luvby-nimi herättää Ahon mukaan pääasiassa uteliaisuutta ja myönteisiä kysymyksiä. Markkinoinnissa Aho taivuttaa nimeä luovasti; yrityksen päätavoitteena on tehdä elämästä luvbympaa, eli ihanampaa.

– Pohtiessani sopivaa nimeä makustelin erilaisia vaihtoehtoja. Luvby tuntui ihanalta ja pehmeältä. Siitä tulee jotenkin herkkä love by -tunne. Verkkokaupan osoitteeksi tuli luvbylovesyou.com, joka vahvistaa mielleyhtymää rakkauteen entisestään. Moni kyllä kysyy, miten nimi lausutaan? Sillä ei ole väliä, kaikki on oikein, yrittäjä nauraa.

Aho uskoo vahvasti brändiinsä ja hänellä on monia kehittämisideoita. Aika näyttää, mihin Luvbyn matka jatkuu tulevaisuudessa. Toistaiseksi yrittäjä on tehnyt kaiken itse. Vain kirjanpidon hoitaa ulkopuolinen taho. Tavoitteena on, että Aho pystyisi ulkoistamaan yritystoiminnan tiettyjä osa-alueita piakkoin. Tällöin yrittäjän aikaa vapautuisi kaikista olennaisimpiin asioihin, kuten tuotekehitykseen ja valikoiman laajentamiseen.

– Työläintä oli alussa sopivan valmistajan löytäminen. Olisin mielelläni pitänyt valmistuksen Suomessa, mutta sellaista vaihtoehtoa ei oikeasti ollut. Lopulta löysin pienen italialaisen perheyrityksen, jonka kanssa ajatukset esimerkiksi laadusta, kierrätysmateriaalin hyödyntämisestä ja ylipäänsä ekologisuudesta kävivät yksiin. Luottamus valmistajaan on elintärkeää yrityksen toimivuuden kannalta.

Tyytyväinen yrittäjä pitää kasassa ison palapelin

Luvbyn tuotteita voi ostaa verkosta ja joistakin kivijalkakaupoista eri puolilla Suomea. Aho käy myös mielellään ehtiessään pitämässä pop up -päiviä liikkeissä ja osallistuu erilaisille messuille.

– Ne ovat ihania mahdollisuuksia tavata asiakkaita ja kuulla suoraa palautetta. Ja kyllä ne päivät näkyvät aina piikkeinä omassa verkkokaupassa.

Uuden tuotteen ja brändin luominen on vaatinut paljon työtä ja rohkeutta. Suomalainen ja italialainen työkulttuuri ovat myös joutuneet törmäyskurssille useampaan otteeseen.

– Minulle kuitenkin sopii hyvin, että saan ja joudunkin päättämään ja tekemään kaikki asiat itse. Kuvailen usein omaavani hyvänlaatuisen auktoriteettiongelman. Voisin hyvin suositella yrittäjyyttä myös henkilöille, joille on luontaista pitää isoa palapeliä kasassa jatkuvan paineen alla. On myös tärkeää löytää rinnalleen juuri oikeat ihmiset, joiden kanssa sparrailla ajatuksia ja jakaa palasia matkastaan.

Yrityksen verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Luvby Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!