Huhtikuun tavaramerkki: Läpsteri
Turvallisuutta oman uuden brändin rakentamiseen
Läpsteri kutkutti kivasti kuulijoiden korvia, kun se pulpahti esiin ErgoFinlandin kahvipöytäkeskustelussa. Siinä se oli, mitä oli lähdetty hakemaan: kertova ja hauska nimi yrityksen kehittämälle uudelle sylitasolle. Omaperäinen ja erottuva sana napattiin heti käyttöön. Samalla ymmärrettiin, että naseva nimi kiinnostaisi varmasti Suomessa muitakin ja se kopioitaisiin tuota pikaa. Siksi yritys päätti nopeasti suojata oivalluksensa ja saada yksinoikeuden sanan käyttöön.
Läpsterin kaksi erillistä tavaramerkkihakemusta jätettiin maaliskuussa 2021. Jo huhtikuun alkupuolella Läpsteri rekisteröitiin ErgoFinlandin tavaramerkeiksi sekä sanamerkkinä että kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa tavaramerkkiluokassa 9 tietokonelaitteiden telineet ja kannettaville tietokoneille soveltuvat telineet. Markkinoille tuote lanseerattiin syyskuussa 2021.
– Läpsteri on sanana niin suomalainen, että rekisteröimme sen ainakin aluksi vain Suomessa. Jos näyttää tarpeelliselta, laajennamme suojausta. Muiden tuotteidemme nimiä meillä on ollut jo aiemmin suojattuna yhteensä kymmenellä EU-tavaramerkillä, kertoo ErgoFinland Oy:n toimitusjohtaja Lucas Lönnqvist. Yllättävän nopeasti syntynyt Läpsterin kuviomerkki on hänen itsensä suunnittelema.
Vaalitaan ansaittua laatumielikuvaa
Läpsterin suojaamisen tavaramerkillä Lönnqvist näkee ensi sijassa turvallisuusasiana, joskin sitä luonnollisesti hyödynnetään myös markkinoinnissa.
– Emme voisi sallia, että nimen väärinkäytöllä harhaanjohdettaisiin asiakasta. Meidät tunnetaan laadukkaista tuotteista, onpa kyse omista tai edustamistamme ergonomia- ja työhyvinvointituotteista. Niitä kehitettäessä, testattaessa ja valittaessa teemme tiivistä yhteistyötä työterveysasiantuntijoiden kanssa. Läpsterillä on paikkansa vahvojen brändiemme joukossa ja rekisteröidyn tavaramerkin ansiosta voimme rakentaa sen omaa brändiä turvallisin mielin.
Läpsteriä lähdettiin kehittelemään suuren asiakkaan kyselyn pohjalta, kun markkinoilta ei löytynyt yhtään laadukasta valmista ratkaisua. Alusta alkaen oli selvää, että ErgoFinland halusi tehdä mahdollisimman ekologisen tuotteen.
Läpsteri-sylitaso on täysin kotimainen tuote, valmistusta ja raaka-aineita myöten. Kansi on kierrätettävää massiivilaminaattia ja alusta kierrätetyistä pullonkorkeista valmistettua huopamaista materiaalia. Läpsterillä, kuten myös perheyhtiö ErgoFinlandilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-merkki.
Hybridityö lisää tuotteiden räätälöintitarvetta
ErgoFinlandin juuret ulottuvat vuoteen 1982. Ensimmäisen keskihiiren myötä alkoi isompi kehitysbuumi ergonomiatuotteille 1990-luvun lopulla. Omaa tuotekehitystä ja valmistusta on ollut Suomessa vuodesta 2015. Sen lisäksi yritys toimii huolella valittujen ja tunnettujen kansainvälisten brändien tukkurina.
Myynti hoituu lähes kokonaan jälleenmyyjäverkoston kautta. Yrityksellä on Helsingissä showroom ja kansainvälisesti toimiva, markkinointia edistävä verkkokauppa. Toisen polven yrittäjä Lucas Lönnqvist näkee ErgoFinlandin tärkeimpänä fokuksena tukea jälleenmyyjiä asiantuntijaroolissa.
– Muuttunut työelämä vaatii uutta ajattelua. Perinteisen toimistotyön rinnalla monipaikkainen työ ja etätyö tarvitsevat omat räätälöidyt ergonomia- ja työhyvinvointiratkaisunsa. Monet yrityspäättäjät varsinkin Suomessa ja Ruotsissa ovat tämän jo ymmärtäneet.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: ErgoFinland Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!