Huhtikuun tavaramerkki: 3. polvi -kuviomerkki
Pohjoinen markkinointitoimisto lähti liikkeelle tosissaan
Tavaramerkin rekisteröinti heti yritystä perustettaessa on toimitusjohtaja Anna Kärävän mielestä vahva tapa osoittaa, että liikkeelle on lähdetty uskottavasti ja tosissaan. Kärävän luotsaama markkinointitoimisto Kolmas Polvi Oy aloitti toimintansa Oulussa 1. huhtikuuta 2023. Vain joitakin päiviä myöhemmin saatiin myönteinen päätös helmikuussa jätettyihin tavaramerkkihakemuksiin.
Yrityksen nimiin rekisteröidyt tavaramerkit ovat kuviomerkkejä, joissa on sanallinen osa.
Vaikka Kolmas Polvi on yrityksenä nuori, sen juuret ulottuvat 125 vuoden taakse. Silloin perustettiin sanomalehti Kaleva. Seuraavan merkittävän loikan konserni otti vuonna 2018 perustamalla monikanavaiseen mediamainontaan erikoistuneen Kaleva Median. Tämä puolestaan yhtiöitti vuosi sitten markkinoinnin suunnittelupalvelunsa omaksi yritykseksi.
– Meille oli kertynyt runsaasti markkinoinnin suunnitteluosaamista ja saimme sitä vielä lisää. Näin kolmas iso ponnahdus tehtiin luottavaisin mielin. Jatkamme työtä pohjoisen vireyttämiseksi vahvasta paikallisymmärryksestä lähtevällä markkinoinnilla siis kolmannessa polvessa. Leikittelimme myös ajatuksella, että joskus tarvitsisi kiireessä avuksi kolmatta polvea, avaa nimen taustaa aiemmin Kaleva Median brändi- ja kulttuurijohtajana työskennellyt Kärävä.
Perusjämäkkä ja moderni logo muuntautuu ketterästi
Kolmas Polvi -yrityksen logosuunnittelu lähti liikkeelle polvi-sanan o- ja v-kirjaimista. Niiden avautuminen kuvaa yrityksen mutkatonta toimintatapaa. Merkin haluttiin olevan jämäkkä, moderni ja rento, pohjoiseen sopiva sekä mielellään uteliaita kysymyksiä herättävä.
Graafisen suunnittelun käynnisti Taru Staudinger ja sen viimeisteli Janne-Juhani Hyvärinen.
– Suunnittelu alkoi värimaailman hahmottelusta. Halusimme merkkiin leikkisää muunneltavuutta ja ikkunamaista läpinäkyvyyttä, joka mahdollistaa monenlaisen vaihtelun toteuttamisen. Perusjämäkkyys varmistaa, että logo on hyvin tunnistettavissa. Lopputulos on osoittautunut hyväksi, kiittelee Kärävä.
Paikallisuus vahvistuu globaalina trendinä
Kolmas Polvi haluaa tehdä paikallisuudesta markkinoinnin uuden supervoiman vastavoimana globalisaatiolle ja massamarkkinoinnille.
– Meillä on pohjoisen elämän paikallisymmärrystä ja lisänä itse kehittämiämme tutkimustyökaluja. Paikallisesti lähestyttävä markkinointi ei synny nimenkääntötempuin. Siinä pitää ottaa huomioon monta asiaa. Osaamisemme ja työkalujemme turvin pystymme luomaan paikallisia sankaritarinoita, jalkauttamaan laajoja kampanjoita tietylle markkina-alueelle sekä toimimaan itse paikallisesti missä tahansa ympäristössä.
Kolmas Polvi työllistää parikymmentä ammattilaista, joilla toimitusjohtaja Anna Kärävä kertoo olevan tällä hetkellä kädet täynnä työtä. Jo ensimmäisenä toimintavuonna ylitettiin myyntitavoitteet.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Kolmas Polvi Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!