Helmikuun tavaramerkki: Sokevan kuviomerkki

Brändiuudistus monipuolistaa perinteisen tunnuksen käyttöä

Sokeva-kuviomerkki, jossa siivet levällään olevan lepakkokuvion sisällä lukee teksti sokeva.

Näkövammaisten liiton omistaman Sokeva Oy:n valmistamat siveltimet ja luudat ovat olleet markkinoilla melkein 70 vuotta. Lähes yhtä pitkä historia on yrityksen yhä käytössä olevalla lepakkokuviomerkillä. Se rekisteröitiin tavaramerkiksi ensi kerran vuonna 1963.

Viime vuonna lepakkokuvioon lisättiin brändiuudistuksen yhteydessä yrityksen nimi. Näin syntynyt uusi kuviomerkki, jossa on sanallinen osa, rekisteröitiin Sokevan tavaramerkiksi helmikuussa 2023.

Sokevan toimitusjohtaja Heli Vähäsilta.

Sokevan toimitusjohtajana vuoden toiminut Heli Vähäsilta ei tiedä tarkkaan tunnuksen historiaa. Se on kuitenkin selvää, että tunnus on erittäin arvokas sekä yritykselle että yrityksen omistajalle. Lepakko yhdistyy omalla tavallaan näkövammaisiin. Se liikkuu pimeässä ja käyttää suunnistukseen näköaistin sijasta kaikuluotausta ja muita aisteja.

– Halusimme ehdottomasti säilyttää lepakkotunnuksen alkuperäisenä. Kun palasimme yrityksen alkujuurille, huomasimme, että arvomme ovat edelleen samat. Niitä ohjaa rohkeus ja välittäminen, myös vähempiosaisista. Päädyimme raikastamaan visuaalista ilmettä uusin värein. Lisäksi halusimme tutusta tunnuksesta kokonaisen elementin, jossa yrityksen nimi tulee selkeästi esiin.

Rekisteröinti suojaa ja osoittaa perinteiden kunnioitusta

Vaikka Sokevan tunnus on varsin tunnettu varsinkin varttuneemman väen keskuudessa, Vähäsilta pitää sen rekisteröintiä tavaramerkiksi erittäin tärkeänä.

– Ei tänä päivänä tiedä, mitä ikinä voi sattua. Tunnus on osa meidän dna:tamme. Se on erittäin tärkeä omistajallemme, ja rekisteröinnillä osoitamme halumme kunnioittaa perinteitä. Rekisteröinnistä oli helppo saada tietoa. Kun asiaan paneutui ja sille antoi aikansa, hakemuksen teko onnistui vaivattomasti.

Merkin monikäyttöisyyden lisäämiseksi siitä tehtiin myöhemmin myös mustapohjainen versio. Sillekin kuviomerkille on haettu rekisteröintiä.

Esimerkkinä tavaramerkin monipuolisesta käyttötarpeesta Vähäsilta mainitsee Sokevan lähdön mukaan Syöpäsäätiön Roosa nauha 2024 -kampanjaan. Siinä nähdään, kuinka tunnus yhdistyy kampanjan pinkkiin värimaailmaan.

Ainoa kotimainen sivellinvalmistaja toimii vastuullisesti

Perehtyäkseen itselleen uuteen toimialaan Vähäsilta on kiertänyt paljon kenttää. Samalla hän on kysellyt ihmisiltä lepakkotunnuksen ja Sokeva-nimen tunnettuutta ja taustaa. Selkeä havainto on ollut, että nuoret eivät tunnista spontaanisti yritystä eivätkä tiedä sen olevan kotimainen.

– Vähän autettuna merkin, nimen ja tuotteiden yhteys tuli kyllä monelle mieleen. Nyt tavoitteemme on selkeä. Lisäämme uuden kuviomerkkimme näkyvyyttä muun muassa tuotteidemme pakkauksissa. Olemme ainoa kotimainen sivellinvalmistaja. Meillä on yli 60 Avainlippu-tuotetta. Valtaosa niistä on siveltimiä, joiden varret valmistetaan kotimaisesta lattiateollisuuden ylijäämäkoivusta. Lisäksi olemme saaneet Suomalaisen työn liiton myöntämän Yhteiskunnallinen Yritys -merkin.

Jokainen ostettu Sokeva-tuote tukee näkövammaisten työllistymistä. Yksi ensimmäisistä tuotteista oli yhä valikoimissa oleva katuluuta. Sen tunnetuin mannekiini oli aikoinaan humoristisista Pekka ja Pätkä -elokuvista tuttu talonmies Pikkarainen. Vuosittain valmistetaan edelleen 15 000–20 000 luutaa. Niihin liittyy erikoisia tarinoita ja monella on niiden käyttäjistä omakohtaisia muistoja.

– Itse muistan hyvin, kuinka talkkari Niilon luuta heilui vimmatusti pitkin päivää. Iltapäivisin hänet voi löytää luutansa kanssa pannuhuoneesta päiväunilta. Se oli meistä lapsista tosi huvittavaa, nauraa Vähäsilta.

Sokevan verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Sokeva Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!