Helmikuun 2025 tavaramerkki: Dribla
Pitkään kehitellystä ideasta syntyi patentoitu aktivoija
Entisen jalkapalloammattilaisen Janne Moilasen hahmotellessa kehittämänsä Dribla-aktiivisuusmaton maailmanvalloitusta hän palaa muistoissaan herkästi idean alkulähteille reilun kahdenkymmenen vuoden taa. Sieltä löytyy kaatosateessa kentällä pallon kanssa tötsiä väistellyt, välillä pysäytellyt ja tötsiä kosketellut innostunut ja onnellinen nuorukainen. Hän muistaa jo tuolloin ajatelleensa, olisipa tätä monipuolista tehotreeniä mahdollista tehdä sisätiloissa.
Kun korona keväällä 2020 pysäytti Moilasen muut työt ja pakotti ihmiset sulkeutumaan omiin oloihinsa, idea omatoimiseen taitoharjoitteluun tarkoitetun ja lapsia liikuntaan innostavan siirrettävän maton kehittämisestä sai lähtölaukauksen yhtenä unettomana yönä. Sen jälkeen eteenpäin on menty välillä nopeasti välillä hitaammin.
Moilanen oli seurannut, millaisia koronatukia voi saada. Hän tarttui tilaisuuteen. Mukaan kehitystyöhön hän sai paikallisen ohjelmistoyrityksen. Tehtiin perusteellinen selvitystyö mahdollisuuksista toteuttaa mattoidea ja löytää sille markkinat.
– Innovaatioseteliä hyödyntäen saatiin patenttihakemuksen tekoon asiantuntija. Se olikin välttämätöntä kiemuraisen patenttikielen vuoksi. Maton kerrosrakenteeseen liittyvä hakemus jätettiin kesällä 2021. Myönteinen päätös saatiin seuraavan vuoden syksyllä.
Nopeasti tavaramerkin suoja, jota laajennetaan tarpeen mukaan
Dribla Oy perustettiin syksyllä 2023. Helmikuussa 2024 Dribla-kuviomerkki rekisteröitiin tavaramerkiksi. Ensimmäiset matot lähtivät asiakkaille Mikkelistä muutamaa kuukautta myöhemmin.
– Nimen syntyyn ei liity mitään ihmeellistä. Minun aktiiviaikanani me jalkapalloilijat puhuimme driblaamisesta, eli pallolla harhauttamisesta. Siitä se tuli. Monesta kielestä löytyy vastaava verbikin.
Kuviomerkin toteutus on ohjelmistoyrityksen käsialaa. Se syntyi muun kehitystyön lomassa.
– Tykkään yksinkertaisista asioista. Halusin, ettei logoa tarvitse selitellä. Pallomainen muoto puhuu puolestaan. Annoin vain muutaman toiveen, ja lopputulos miellytti heti.
Aineettoman omaisuuden suojaamisasiat olivat Moilaselle alusta alkaen selvät. Ne haluttiin tehdä ajoissa ja hyvin.
– Toki moni yrittäjäystävä muistutti asiasta kysymällä, onhan keksintö patentoitu ja tuote suojattu? Nyt kun olemme suuntaamassa markkinointia maailmalle, mietimme, miten suojausta on tarpeen laajentaa.
Avainlippu antaa suomalaisille selkeän viestin
Dribla alkoi hahmottua jalkapalloilijalle tutuista tötsistä Moilasen olohuoneen lattialla. Vuosien kehitystyön jälkeen aktiivisuusmatto on hioutunut nykyiseen muotoonsa paljolti Moilasen lasten kokeilujen ansiosta.
– Olemme etsineet ja löytäneet valmistukseen laadukkaat materiaalit. Olemme kehittäneet mattoon upotetut sensorit, jotka reagoivat palloon ja kosketukseen. Olemme suunnitelleet helpon ja hauskan mobiilisovelluksen, jonka avulla omasta puhelimesta tulee osa pelikokemusta. Erilaisia pelejä on nyt yhdeksän.
Rullattava Dribla-aktiivisuusmatto tehdään alusta loppuun käsityönä Suomessa 99,8-prosenttisesti kotimaisista materiaaleista.
Dribla innostaa liikunnan pariin kaiken ikäisiä, varsinkin lapsia. Se sopii myös tasapainon kehittämiseen ja kuntoutuksen tueksi. Matolla voi harjoitella monia lajitaitoja, kuten nopeutta, ketteryyttä ja pallonhallintaa. Ensimmäiset matot löytyvät kouluista, päiväkodeista, urheiluseuroista ja yksityiskodeista.
– Olen itse pyöritellyt palloa maton päällä lukuisia tunteja ja varmistunut siitä, että homma toimii mahdollisimman hyvin. Siinä muuten syke nousee ja tulee hiki. Näyttää matto sopivan mainiosti tyttäreni heppaleikkeihinkin, Moilanen nauraa.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Dribla Oy, tuotekuvat: Kontrastia, Pihla Liukkonen
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!