Heinäkuun tavaramerkki: OB Oscar Blue

Aikaa kestävän malliston brändi on vahvaa henkistä pääomaa

Oscar Blue -kuviomerkki


Koodaustyössä koville joutuneet silmät innostivat Roope Nevalaisen etsimään ratkaisua kiusalliseen väsymysongelmaan. Hän tarttui työhön yhdessä kolmen yrittäjähenkisen opiskelukaverinsa kanssa. He löysivät markkinoilta joitakin haitallisia aallonpituuksia torjuvia sinivalolaseja, mutta eivät yhtään silmien hyvinvointia lisäävää selkeästi brändättyä näyttöpäätelasimallistoa.

– Syksyllä 2020 meille selvinnyt tilanne vaikutti kiehtovalta liikeidealta. Meillä tuntui olevan hyvä näkemys siitä, mikä tuntuisi silmille hyvältä ja olisi trendikästä sekä aikaa kestävää. Ennestään meillä oli muuta toimintaa varten perustettu CapiFund Oy.

Perusteellisen selvityksen jälkeen yrittäjät valitsivat kolme mallistoa, joista löytyy eri värejä. Logogeneraattorista ostettiin helppo ja yksinkertainen mustavalkologo, joka näkyy kaikissa tuotteissa.

Sitä, mistä nimi Oscar Blue syntyi, ei Nevalainen osaa sanoa. Yrityksessä mukana olevasta Oskarista se ei kuitenkaan tullut. Eri nimivaihtoehtoja ja rekisteröityjä tavaramerkkejä tutkittiin tarkkaan ennen päätöstä.

Oscar Blue lasit ja kotelo

Tammikuun 2021 puolivälissä oltiin niin pitkällä, että voitiin avata Oscar Blue -verkkokauppa. Kaikki sieltä tilatut sinivalolasit nelikko pakkaa käsin omiin koteloihinsa mikrokuituliinan kera. Kun yrittäjien opinnot ovat vielä kesken Lappeenrannassa, verkkokaupan varasto kulkee tällä hetkellä Lappeenrannan ja Vantaan väliä.

Keskitytään vähempään ja tehdään se hyvin

Kaupan lähdettyä käyntiin mukavasti lähinnä sosiaalisessa mediassa tehdyn markkinoinnin ansiosta nousi yrityksessä esiin ajatus kehittää päätelasiliiketoimintaa edelleen ja suojata aineetonta omaisuutta.

OB Oscar Blue rekisteröitiin CapiFund Oy:n tavaramerkiksi heinäkuussa 2021.

– Brändi on meille tärkeää henkistä pääomaa. Suojaaminen ei ole edes iso taloudellinen satsaus. Kun meillä on liiketoiminnassa rajalliset resurssit, olemme päättäneet keskittyä oleelliseen ja tehdä sen erittäin hyvin. Ajatuksemme on, että toimintamme on tehokasta ja pienimuotoista. Brändiä rakennetaan tarkkaan harkitun suunnitelman mukaisesti esimerkiksi juuri tietynlaisin valokuvin.

Roope Nevalainen
CapiFundin hallituksen puheenjohtaja Roope Nevalainen

Todellisten ongelmien ratkaisu innostaa yrittäjyyteen

Monille silmälasit ovat tyylikysymys, ja koska Oscar Blue -lasit ovat ilman vahvuuksia, niitä voi käyttää myös yleisesti tyylinsä vahvistamiseen.

– Laseissamme on tosi kirkas linssi. Niiden läpi katsottava kohde saa hieman lämmintä sävyä. Suurin ero tulee katsottaessa näyttöä. Silloin pinnoite leikkaa sinisiä aallonpituuksia, ja silmät ovat useankin tunnin katselun jälkeen paljon rennommat.

CapiFundin hallituksen puheenjohtajana toimiva Roope Nevalainen aloitti oman yrittäjäuransa jo 16-vuotiaana.

– Tykkään yrittäjämäisestä tekemisestä. Minua kiinnostavat uuden luominen, todellisten ongelmien ratkaiseminen ja pitkäjänteinen kehittäminen. Oscar Bluen kanssa edetään rauhallisesti. Katsotaan, miten pitkälle päästään.

Verkkosivut: www.oscarblue.fi

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Veikka Partanen/CapiFinland Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!