Heinäkuun tavaramerkki: Dingo

Vahva brändi kestää musiikkivirtausten aallokossa

Aloittelevan bändin tai artistin kannattaa pohtia brändinsä suojaamista viimeistään silloin, kun on neuvottelemassa levy-yhtiön kanssa ensimmäistä sopimusta. Näin vinkkaa Dingon keulakuva, laulaja-lauluntekijä Pertti Neumann ja lisää, että hyvä brändi herättää aina myös ei-toivottua kiinnostusta.

– Minulla on suojauksesta selkeä näkemys: Sitä todella tarvitaan ja tavaramerkki on tehokas keino. Sen rekisteröinti käy helposti eikä hintakaan ole suuri. Kun tavaramerkki antaa yksinoikeuden brändiin, sitä pääsee rakentamaan rauhassa. Itse kuulin tavaramerkin käyttömahdollisuudesta ensi kerran manageri Lasse Norrekselta heti Dingon perustamisen jälkeen jo 1980-luvun alussa, toteaa Neumann.

Vaikka muusikolla oli vahva intuitio Dingon kasvavasta menestyksestä, brändin suojaaminen jäi tekemättä. Tilanne muuttui 2000-luvun alussa, kun Dingo rekisteröitiin ensi kerran tavaramerkiksi.

Kymmenen vuotta myöhemmin tapahtui toinen lapsus. Neumann unohti uusia tavaramerkin rekisteröinnin ja Dingo poistettiin tavaramerkkirekisteristä. Mitään korvaamatonta ei onneksi päässyt tapahtumaan. Kun asia huomattiin, tuttu juristi hoiti rekisteröinnin kuntoon saman tien.

Dingo rekisteröitiin kuviomerkiksi, jossa on sanallinen osa, heinäkuussa 2023. Haltijaksi merkittiin Pertti Neumannin T:mi Dingo.

Laulaja-lauluntekijä Pertti Neumann
vuonna 2013. Kuva: Nauska.

Brändin tunnistaa aidosta logosta

Dingo syntyi Neumannin kirkkaana sekunnin visiona sen jälkeen, kun suunniteltu SoHo-nimi osoittautui olevan jo toisen bändin käytössä. Logon tekijälle Neumann antoi vapaat kädet.

– Kirjasintyyppi on se, joka erottaa virallisen logon jäljitelmistä. Vastaava tapa on yleinen Amerikassa ja oman brändin logon käyttöä vahditaan siellä tarkkaan. Tunnistettavalla brändillä erottuu selkeästi massasta. Dingon tunnus näkyy paitsi musiikkituotannossa muun muassa tietyissä tekstiileissä ja koruissa, joiden tekijöinä meillä on luotettavat yhteistyökumppanit.

Brändin suojaaminen vaatii hereilläoloa

Neumann kuvaa musiikkibisneksen elävän omanlaisessaan aaltoliikkeessä, jossa välillä törmää väistämättä aallonpohjan kosketukseen.

– Matka on täynnä monenlaisia juttuja ja kompastuskiviä. Musiikkiala kaupallistuu, markkinat menevät hurjaa vauhtia eteenpäin ja tiedon kulkuvauhti on hyytävän kova. Brändinsä suojaamisen suhteen kannattaa olla hereillä. Onneksi nuoret ovat valveutuneempia kuin minun sukupolveni. Tavaramerkistäkin on tietoa, ja ylipäänsä kaikki tieto on helposti saatavissa yhden napin painalluksen päässä.

Vaikka eri vuosikymmenillä on ollut omat musiikkivirtauksensa, hyvä musiikki kestää ja säilyttää Neumannin mielestä aina paikkansa. Dingon tiedetään inspiroineen ja vaikuttaneen laajasti myös seuraavien aaltojen huippunimiin.

– Rinta rottingilla voin sanoa, ettei minua eikä Dingoa ole unohdettu koskaan. Nyt kun ensimmäisen levymme ”Nimeni on Dingo” julkaisusta on kulunut 40 vuotta teemme juhlakiertuetta.

Dingo-yhtye. Kuva: Hedy Hirschovits.

Settilista koostuu ajattomista megahiteistä, kuten Autiotalo, Levoton Tuhkimo ja läpimurtobiisi Sinä ja minä. Alkuperäisestä Porissa perustetun Dingon kokoonpanosta on Neumannin lisäksi mukana kitaristi ja taustalaulaja Jonttu Virta. Lisäksi kesäteatterissa pyörii jo kolmantena vuonna Dingo-musikaali ja vuoden lopulla valmistuu elokuva.

– Onhan tämä kaikki ollut tavallaan sittenkin iso yllätys, toteaa Neumann Dingon kestosuosiosta.

Dingon verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!