
Heinäkuun 2025 tavaramerkki: Lintu-Laser
Suojaus varmistaa brändityölle turvallisen perustan

Tavaramerkki on paras aineettoman omaisuuden suojauskeino, kun itse kehitetyllä tuotteella halutaan erottautua ja rakentaa sille turvallisesti omaa brändiä. Näin perustelee Finnglass Oy:n toimitusjohtaja Timo Saukko Lintu-Laserin rekisteröintiä tavaramerkiksi sanamerkkinä heinäkuussa 2024.
Yrityksellä on salkussaan kaksi tavaramerkkiä ja kaksi patenttia. Vireillä on yksi patenttihakemus.
– Suojausvaihtoehtoa täytyy aina harkita eri kulmilta. Tavaramerkin saa nopeasti, se on edullinen ja sen voimassa oloa voi jatkaa niin kauan kuin haluaa. Tavaramerkin suojassa saa olla ihan hiljaa, kun taas patenttihakemuksessa pitää keksintöä aina avata. Silloin voi joissakin tapauksissa paljastua turhan paljon kilpailijoita kiinnostavaa tietoa.
Uudella teknologialla valmistettava lintuturvallinen törmäyssuojalasi ehti olla markkinoilla vuoden verran ennen kuin tuotteelle keksittiin naseva nimi. Se rekisteröitiin heti tavaramerkiksi. Samalla aloitettiin brändityö.
Nimi on yksinkertainen oivallus

Lintu-Laserin kehittämisen taustalla on luonto- ja lintukatoon liittyvä huoli. Pohjois-Amerikassa riehuneiden hurrikaanien seurauksena havahduttiin huomaamaan, että linnut muuttivat lentoreittejään, ajautuivat kaupunkien keskustoihin ja kuolivat lennettyään laseja päin. Suurten lasipaneelien takana olleet viherkasvit, rakennusten julkisivuilla heijastuneet puut ja pensaat tai lasikaiteen läpi paistanut auringonvalo vielä vaikeuttivat lintujen havainnointimahdollisuuksia.
– Kun aihetta tutkittiin, voitiin tieteellisesti todistaa, että jos lasin ulkopinnassa on mattamaiset pisteet tietyin välein, linnut pystyvät havaitsemaan lasipinnat monesta kulmasta. Heräsi kova tarve saada käyttöön lintuystävällinen lasi. Ryhdyimme kehittämään sitä yhdessä amerikkalaisen asiakkaamme kanssa. Vuodessa saimme valmiiksi huipputuotteen.
Kekseliäs asiakas oli suomentanut käännöskoneen kautta laserilla tehtävän lintuystävällisen lasin yksinkertaisesti Lintu-Laseriksi ja halusi, että suomalaisuus näkyy tuotteen nimessä. Finnglassissa hyväksyttiin ehdotus mielihyvin.
Brändistä kehittynyt yritykselle merkittävä tuote

Lintu-Laser-kuviointi voidaan laseroida minkä tahansa lasin, vaikka Finnglassin kehittämän eristyslasin ulkopintaan tosi tarkasti autocad kuvan mukaan.
– Tuotteen etuna on, ettei sen valmistuksessa tarvita lainkaan kemikaaleja. Lasi on täysin kierrätettävä. Tuotteen suorituskyky on huippuluokkaa, koska se toimii heijastuksiin myös lasikaiteissa. Tuote tekee rakennussuunnittelusta helppoa, sillä se on räätälöitävissä eri kokoisiin laseihin tarkasti suoriin riveihin, mihin ei aiemmin pystytty.
Lintu-Laser-laseja on asennettu useisiin kohteisiin Suomessa ja niitä on myyty menestyksekkäästi maailmalle. Brändi tunnetaan rakennusalalla niin hyvin, että suojalasista on tullut Saukon mukaan Finnglassille ratkaiseva tuote.
– Modernissa arkkitehtuurissa lintuystävällinen lasi on tulossa yhä tärkeämmäksi elementiksi. Esimerkiksi Helsingin kaupungin rakennusvalvonta sisältää jo ohjeet asiasta.
Finnglass työllistää lähes viisikymmentä ammattilaista Alavudella. Siellä tuotteet valmistetaan suunnittelusta lopputuotteeksi asti. Alusta asti innovatiivisen yrityksen juuret ulottuvat 1970-luvun alkuun. Vuonna 2016 omistus siirtyi yrityksessä pitkään työskennelleille Timo Saukolle ja Markku Manniselle.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Finnglass Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!
Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!