Elokuun tavaramerkki: Pihtiputaan Mummo

Viisas vaikuttaja ja elämänilon puolestapuhuja

Mitä olisi pienehkö keskisuomalainen Pihtiputaan kunta ilman Pihtiputaan Mummoa?

Mummohistoria ulottuu vuosisatojen taa, mutta julkisuuteen Pihtiputaan Mummo tulla tupsahti varsinaisesti 1960-luvulla.

Vuonna 2000 pihtiputaalainen Mummonmökkitie-yhdistys rekisteröi Mummon tavaramerkikseen kolmeen tavaramerkkiluokkaan. Elokuussa 2018 Pihtiputaan kunta päivitti Mummon brändiä ja laajensi tavaramerkin kattamaan peräti 15 luokkaa.

Mummo osaa ja ymmärtää

Tampereen yliopiston lehtimiestyön opettajan Allan Liuhalan kerrotaan vuonna 1967 muistuttaneen toimittajaopiskelijoita hyvän viestinnän mittarista: ”Pitää kirjoittaa niin, että Pihtiputaan Mummokin sen ymmärtää.” Mummosta tuli viestinnän ymmärrettävyyttä korostava käsite, jota on käytetty myös muilla elämänalueilla tapahtuvien teknologisten murrosten yhteydessä.

Alun perin Liuhala viittasi Pihtiputaan Mummo -termillä maaseudulla asuvaan, vähemmän koulutettuun iäkkääseen henkilöön. Mutta maailma muuttuu ja Mummo sen mukana. Nykyään Pihtiputaan Mummo on digiosaava ja elämänviisas vaikuttaja.

Mummon vaikuttamistyötä vauhdittamaan on vuodesta 1994 asti valittu virallinen Pihtiputaan Mummo.

Tavaramerkki suojaa ainutlaatuista Mummo-tuotevalikoimaa

Alkuun Pihtiputaan Mummon toimintaa organisoineessa Mummon mökkitie -yhdistyksessä oli mukana toimeliaita ja kaukonäköisiä paikallisia ja Pihtipudas-taustaisia vaikuttajia.

– Pikku hiljaa mummotoiminta kuitenkin hiipui. Uuden alun se sai vuonna 2017, kun herättiin huomaamaan Mummon ainutlaatuiset ja monipuoliset mahdollisuudet, kertoo Mummo-manageri Elina Mäkinen.

Vedettiin läpi kaksi kehittämishanketta. Ensin määriteltiin, millaisissa asioissa Mummo voi esiintyä ja uudistettiin brändin visuaalinen ilme. Sitten syvennyttiin Mummo-tuotteiden kehittämiseen.

Elokuussa 2018 oli aika päivittää tavaramerkkirekisteriin Pihtiputaan Mummon kuviomerkki. Samalla suojaus laajennettiin kattamaan peräti 15 tavaramerkkiluokkaa. Uudistus tehtiin kunnan toimesta.

– Mummo-tuotteet ovat tärkein syy suojata Pihtiputaan Mummo tavaramerkillä. Luokkia tuli paljon, koska suppeamman rajauksen tekeminen oli hankalaa. Näin haluamme myös varmistaa, että valikoimaa voidaan laajentaa kekseliäästi, se pysyy omissa näpeissämme ja vastaa brändin tiukkoja laatu- ja alkuperävaatimuksia.

Mummo sopii loistavasti kuntamarkkinointiin

Kunnanjohtaja Ari Kinnunen on hyvillään siitä, että Pihtiputaalla on Mummon kaltainen myönteinen, avarakatseinen ja aktiivinen keulahahmo. Oman kunnan lisäksi Mummo markkinoi koko neljän kunnan muodostamaa Lomaseutua, johon kuuluvat Pihtipudas, Viitasaari, Kinnula ja Kivijärvi.

– Mummosta on jokseenkin mahdotonta olla pitämättä. Mummo nivoutuu luontevasti kunnan tulevaisuusstrategiaan, jossa korostuvat palvelukulttuuri, ympäristö ja vapaa-aika sekä viestintä. Mummo-merkillä kunta saa näkyvyyttä. Hänen kertomanaan voimme myös herätellä kiinnostusta asioihin, jotka kuntalaisia eivät ehkä muuten innostaisi, toteaa Mummon pääpehtooriksikin tituleerattu kunnanjohtaja.

Pihtiputaan Mummo -verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Pihtiputaan kunta

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!