Elokuun tavaramerkki: Dispelix
Patentein suojattu näyttöteknologia tehdään tunnetuksi tavaramerkillä
Dispelixillä on osaamista uuden sukupolven näyttöteknologiasta. Yritys tekee linssin ohuita näyttöjä lisätyn todellisuuden laseihin (AR, augmented reality).
Näytöt ovat ainutlaatuisen kevyitä, suorituskykyisiä, vapaasti muotoiltavia ja massavalmistukseen sopivia. Tämän vuoksi älylaseista saadaan hyvännäköisiä ja hinta pystytään painamaan myös tavallisen kuluttajan kukkarolle sopivaksi. Teknologia perustuu vuonna 2011 aloitettuun VTT:n tutkimustoimintaan.
Dispelix Oy perustettiin vuonna 2015. Tällä hetkellä yritys toimii Espoossa, Oulussa ja Joensuussa ja työllistää 14 henkilöä. Nyt kehitetään ja tehdään työkaluja tuotannon käynnistämiseksi Aasiassa. Seuraavassa vaiheessa astuu kuvaan mukaan vahvasti tuotteen brändäys.
Ainekset huippubrändiksi
Dispelix -sana rekisteröitiin tavaramerkiksi 8.8.2017, jotta brändiä päästiin rakentamaan turvallisesti alusta pitäen. Jo vähän aiemmin oli rekisteriin merkitty yritykselle suunniteltu nimi- ja kuviomerkkilogo. Nimi on suojattu tavaramerkillä myös EU:ssa, USA:ssa, Kiinassa ja Japanissa.
– Halusimme toimia Suomen kautta. Se myös nopeutti muiden rekisteröintien läpimenoa. Samalla tavalla toimimme tekniikkaa suojaavien patenttien kanssa. Meillä on niitä muutama ja sisällä on kolmekymmentä hakemusta, kertoo Dispelix Oy:n yksi perustaja ja toimitusjohtaja Antti Sunnari.
Dispelixillä on maailmalla tällä hetkellä muutama kilpailija, mutta se on ainoa keveitä ja ohuita massatuotantoon sopivia yksikerroksisia täysvärisiä näyttöjä valmistava yritys.
– Meillä on selkeä tavoite tulla huippubrändiksi, sellaiseksi, jonka nimi löytyy kaikista hyvistä älylaseista samaan tapaan kuin prosessoreja tekevän Intel Insiden merkki tietokoneista. Brändin rakentaminen on iso työ. Siksi nimen suojaaminen on ehdoton alku, Sunnari painottaa.
Älylasit kännykän sijaan
Dispelixin kehittämät läpinäkyvät näytöt, jotka integroituvat lisätyn todellisuuden älylaseihin, ovat Sunnarin mukaan sitä teknologiaa, johon älypuhelimet muuttuvat.
– Kuva muodostuu käyttäjän silmän verkkokalvolle, jolloin älylasien näytöstä saadaan elokuvateatterin kokoinen. Se ei vie virtaa kuitenkaan yhtään enempää. Silmää se rasittaa vähemmän kuin kännykän näyttö, koska silmä katsoo rennosti optisesti äärettömään.
Mielenkiinto Dispelixiä kohtaan on suuri, sillä kaikki maailman suurimmat elektroniikkatuottajat ovat panostamassa tähän teknologiaan.
– Vuoden loppuun mennessä voimme julkistaa yhteistyökuvioita. Mehän toimitamme komponentteja, jotka tulevat markkinoille muiden tuotteiden kautta. Olemme riippuvaisia siitä, missä vaiheessa markkina on kypsä innovaatiolle, toteaa Antti Sunnari.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Dispelix Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!