Kiinnostavia tavaramerkkejä

Tervetuloa tutustumaan kiinnostaviin tavaramerkkitarinoihin!

Marraskuun 2025 tavaramerkki: Kolmiulotteinen OnniBus

Suomen maanteillä ristiin rastiin liikennöivä punainen kaksikerrosbussi ei ole mikä tahansa bussi, jolla pääsee paikasta toiseen. Se on OnniBus-brändin ydin. Bussin ja sen tarkkaan määritellyn visuaalisen ilmeen ympärille muodostuu kokonaiskonsepti. OnniBussin alkuajoista lähtien konsepti on pohjautunut ajatukseen bussimatkasta mutkattomana ja näppäränä matkustusmuotona kaikenlaisille matkailijoille.

OnniBus-liikenne alkoi vuoden 2012 alussa yhdellä bussilla Tampereen ja Porin välillä. Pian toiminta vilkastui ja saman tien aloitettiin brändin suojaus tavaramerkeillä, joihin kuului sana- ja kuviomerkkejä.

Kaksikerrosbussit tulivat liikenteeseen 2014 ja niiden ulkoasu suojattiin tavaramerkillä kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Marraskuussa 2024 suojaus uudistettiin kolmiulotteisena merkkinä, johon sisältyy sanallinen osa.

OnniBus.com Oy:n brändi- ja asiakaskokemusjohtaja Henna Ojala-Merikoski iloitsee siitä, että yrityksen perustajilla on ollut visio siitä, kuinka erottuva menestyvä brändi rakennetaan ja miten tärkeää on suojata avainelementit.

Lue lisää marraskuun tavaramerkistä

Lokakuun tavaramerkki 2025: KI MI KIOSKI

KI MI KIOSKI rekisteröitiin lokakuussa 2024 tavaramerkiksi kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Merkin luonnoksen yrittäjä hahmotteli itse.

– Oman brändin suojaus alusta alkaen on minusta yritystoiminnan elinehto. Nyt voin testata ja kehittää toimintamallia kaikessa rauhassa pelkäämättä, että työhön käyttämäni aika ja raha luisuisivat vääriin käsiin. Sellaiseen pienellä yrittäjällä ei ole todellakaan varaa.

Aasialaisesta ruokakulttuurista kiinnostuneiden suomalaisten lisäksi Kimin Kioskin vakioasiakkaisiin kuuluu suuri joukko lähistöllä asuvia aasialaisia. Heille tuttujen tuotteiden löytäminen oman asuinalueen kaupasta on iso asia.

Myös suomalainen lähiruoka ja pientuottajien herkut kiinnostavat kioskin asiakkaita. Siksi Kimi haluaa laajentaa tuotevalikoimaa siinäkin suunnassa nykyisestään.

Suojaus on tärkeää myös siksi, että yrittäjän selkeänä tavoitteena on kehittää toimintamallia niin, että jonain päivänä KI MI KIOSKIsta muodostuisi kokonainen kauppaketju. Silloin tavaramerkille tulisi selkeä rahallinenkin arvo, kun kumppaniyrittäjille voisi myöntää merkin käyttöön lisenssejä.

Lue lisää lokakuun tavaramerkistä

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!