
Elokuun 2025 tavaramerkki: Raapima
Yritys pystyyn ja brändityö vauhtiin yhteen menoon

Raapima kuulosti hauskalta ja sopivan rajulta. Siksi siitä tuli Antti Oksasen ja Tella Vahalan ideoiman ja suunnitteleman kissan kiipeilypuun nimi. Mistä sana tuli, sitä eivät yrittäjät pysty jäljittämään.
– Raapima vaikuttaa vähän joltain paikannimeltä, joten se kuvaa hyvin tuotteidemme käyttötarkoitusta. Raapima on paikka, jossa kissa saa raapia. Silloin sohva ja matot jäävät rauhaan. Lisäksi Raapimalla voi kiipeillä ja makoilla. Se on suunniteltu kestämään kissan koko elinikä.
Raapiman takana on luovalla alalla työskentelevän pariskunnan neljä vuotta sitten hankkima Lissu-kissa. Sille piti saada laadukas, ekologinen ja esteettisesti miellyttävä raapimispuu. Kun sellaista ei ollut ostettavissa, pariskunta suunnitteli tuotteen itse ja halusi tuoda sen muidenkin saataville. Suunnitelman toteuttamiseksi piti perustaa yritys.
Luovuus pääsee esiin yritystä perustaessa

Asiat lähtivät rullaamaan eteenpäin nopeasti. Oksanen ja Vahala kuvaavat yrityksen perustamista ja pyörittämistä todella luovaksi työksi. Siinä pääsee toteuttamaan erilaisia ratkaisuja ja itse suunnittelemiaan tuotteita, joihin yrittäjillä on vahva luotto.
– Taidealalla freelancereina työskennelleille yrittäjäksi hyppääminen ei ole lopulta pitkä loikka, vaikka uusiakin asioita on opeteltava.
Paksu kissa Oy merkittiin kaupparekisteriin heinäkuussa 2024. Sillekään nimelle ei ole selitystä. Lissu-kissalta nimivinkki ei tullut. Ehkä nimeen vaikutti Lissun kaveriksi pari vuotta sitten tullut vähän tanakampi, nyt laihdutuskuurilla oleva Laila.
Oikeuksien suojaaminen on itsestäänselvyys
Raapima rekisteröitiin Paksu kissa Oy:n tavaramerkiksi sanamerkkinä elokuussa 2024. Kuviomerkki on parhaillaan rekisteröitävänä.
Raapimispuun pitkäikäisyyden ja helpon huollettavuuden mahdollistamiseksi yrittäjät suunnittelivat raapimistolpan köyden vaihtoon yksinkertaisen ruuvikiristeisen kiinnitysmekanismin. Keksinnön suojaksi he hakivat hyödyllisyysmallia, joka rekisteröitiin kesäkuussa 2025.
– Brändin nimen suojaaminen tavaramerkillä oli meille itsestäänselvyys. Se antaa vakautta ja pohjaa omalle yrittämiselle. Se kertoo, että olemme tosissamme. Rekisteröinti sujui joustavasti. Käytimme kyllä aikaa tavaramerkkiluokkien läpikäyntiin, mutta oikea luokka löytyi lopulta helposti.
Aineettoman omaisuuden suojaamisen merkitys oli tullut yrittäjille tutuksi sekä oman alan koulutuksissa että yrittäjätilaisuuksissa. Aiemmin tärkeimpiä ovat olleet tekijänoikeudet, nyt yrittäjyyden myötä tavaramerkki ja muut teollisoikeudet.
– Suosittelemme ehdottomasti tavaramerkin rekisteröintiä jokaiselle, joka tietää tekevänsä omaa juttuaan ja lähtee uutena yrittäjänä rakentamaan brändiä. Näin tuntuu hyvältä ja turvalliselta.
Omaa kotimaista brändiä kelpaa esitellä

Yrittäjät ovat rakentaneet Raapima-brändiä huolella ja kokonaisvaltaisesti kiinnittäen huomiota sekä arvojensa mukaisesti toteutettuun kestävään ja huollettavaan designtuotteeseen että kaikessa miellyttävään visuaaliseen ilmeeseen. Markkinointi tapahtuu pääasiassa sosiaalisen median ja messujen kautta.
Tuoteperheeseen kuuluu tällä hetkellä kiipeilypuu ja raapimistolppa. Tuotteet valmistetaan käsityönä Suomessa kotimaisesta männystä ja koivuvanerista tilausten mukaan. Kaikki kulutusosat ovat vaihdettavissa helposti ilman erityisiä työkaluja.
– Olemme tyytyväisiä. Asiat on saatu paketoitua hyvin. Tuotteidemme ideaa tukevat Suomalainen työ ry:n Design From Finland -merkki sekä tuotteille ja verkkokaupallemme myönnetyt Avainliput.
Yrityksen verkkosivut.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Paksu kissa Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!
Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!