Tammikuun 2025 tavaramerkki: Aarikan kolmiulotteinen tonttu

Rekisteröinti suojaa ja vauhdittaa klassikon matkaa

Pienet, puiset, pyöreät, Suomessa suunnitellut ja täällä taiten käsin tehdyt. Sellaisia ovat Aarikan tontut. Ne ovat aarikkalaisinta Aarikkaa.

Ensimmäisen tontun kerrotaan tarinan mukaan syntyneen, kun luonnonvoimat, maailmanpyöreys ja puun pehmeys kohtasivat. Se tapahtui yli neljäkymmentä vuotta sitten. Kuusenkoristetonttu sai pian seurakseen satoja hahmoja. Ilmestyi pakkas-, sauna-, kesä- ja vesitonttuja sekä monia muita. Tästä työkseen rakkautta ja harmoniaa vaalivasta tonttujoukosta on tullut suomalainen klassikko.

Turvalliselta näyttää tonttujen tulevaisuuskin, sillä ne ovat saaneet hyvän suojan. Aarikan tonttu rekisteröitiin tavaramerkiksi tammikuussa 2024 kolmiulotteisena merkkinä, josta erottuvat pallojen muoto ja niiden mittasuhteet.

Pian tontun jälkeen saivat kolmiulotteisen merkin suojan myös yli viisikymmentä vuotta tuotannossa olleet pässi ja klassinen kynttilänjalka. Sanamerkkinä Aarikka suojattiin jo vuonna 1979.

Tätä ennen Aarikalla oli lähes kolmekymmentä mallisuojattua tuotetta, joiden suojan maksimiaika 25 vuotta on kuitenkin täyttynyt. Tavaramerkin suoja ei sen sijaan vanhene koskaan, kunhan se uudistetaan kymmenen vuoden välein.

Tavaramerkit brändin osana ovat kaiken tekemisen ytimessä

Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström.

Kaija Aarikan vuonna 1954 perustamasta Aarikasta tuli perheyritys Martinexin tytäryhtiö yrityskaupan myötä vuonna 2017. Molempien yhtiöiden toimitusjohtajana työskentelevä Riia Sandström haluaa jatkaa Aarikan maailmanmatkaa sen monipuolisesti lahjakkaan perustajan viitoittamalla tiellä. Tässä työssä aineettoman omaisuuden suojaus on tärkeä investointi tulevaisuuteen.

Sandström kiittelee edellistä omistajapolvea, joka oli valveutunut ja suojasi brändin sekä upeita ajattomia malleja.

– Meillä on vahva halu pitää klassikot klassikkoina myös tulevaisuudessa. Aarikan brändi on hyvä ja tavaramerkit ovat sen keskeinen osa. Kaikki on jo keksitty moneen kertaan. Jos yrityksellä on jotain omaa sen bisnekseen vaikuttavaa, se pitää suojata. Aarikalla se on ennen kaikkea pyöreä muotokieli, skandinaavisen selkeät linjat ja puu.

Vahvat brändit opettaneet paljon suojauksesta

Aarikasta ensi sijassa lisenssituotannosta tunnettu Martinex sai oman vahvan brändin, jota se haluaa hoivata ja vahvistaa. Aineettoman omaisuuden suojaamista Sandström pitää paitsi liiketoiminnan elintärkeänä myös mielenkiintoisena osa-alueena.

– Pitkäaikainen yhteistyömme Muumin ja Peppi Pitkätossun kaltaisten vahvojen nimien kanssa on opettanut paljon brändinhallintaa. Työ on ripotellut päällemme suojauspölyä ja ymmärrystä siitä, mitä ja miten meidän pitää ja kannattaa suojata.

Sandströmin sanoin Aarikassa on nyt aloitettu suojauksen ryhtiliike. Apuna on käytetty suojauksen ammattilaista.

Harvinaiset 3D-tavaramerkit vaativat hyvät piirustukset

Tavaramerkin rekisteröinti itsessään ei vaatinut Sandströmin mielestä paljon työtä. Se meni läpikin tosi nopeasti. Mallin tekeminen sujui rutiinilla, koska Martinexilla on omaa 3D-tulostusosaamista.

Merkkimuotona kolmiulotteinen tavaramerkki on harvinainen. Sitä on alle prosentti kaikista rekisteröidyistä merkeistä.

– Työstä aiheutuneet kustannukset ovat pienet siihen nähden, millaista tuhoa yksikin kopiointitapaus voisi aikaansaada. Lähdimme suojauksessa siitä, että Eurooppa on tärkein alue ja jotenkin hallittavissa. Kiinassa meillä on paljon Martinexin tuotantoa, joten tunnemme heidän tapansa toimia. Vielä ei Aarikka ole niin tunnettu, että odottaisimme sieltä tonttuarmeijaa. Lisäksi puusta tehty tuote on vaikea, se on sitä meillekin. Erityisen vaativa on monivaiheinen värjäysmenetelmä.

Tontut kootaan Suomessa käsityönä kotioloissa ja tuetun työllistämisen työpajoissa. Se on Aarikalle sopiva tapa kantaa yhteiskunnallista vastuuta sekä tuoda merkitystä monen arkeen.

Yrityksen verkkosivut.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Aarikka Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!