Syyskuun tavaramerkki: Bakerika
Menestys nojaa intohimoon ja suojatun brändin vaalimiseen
Catering- ja leipomoyrittäjä Erika Poussa on havahtunut huomaamaan jälkikäteen, miten tärkeää oman brändin suojaaminen on yrittäjälle heti yrityksen alkumetreillä.
– Meille sattui paha moka. Olisi ollut todella hirveä tilanne, jos joku olisi napannut Bakerika-nimen siinä vaiheessa, kun olin lähtenyt innolla rakentamaan brändiä ja kehittänyt yritystä intohimoni ja luomani palvelukonseptin pohjalta.
Onneksi näin ei käynyt. Poussa sai kehittää rauhassa kymmenen vuotta sitten perustamastaan Bakerikasta menestyvän yrityksen, joka suuntaa määrätietoisesti kohti uusia tavoitteita.
Syyskuussa 2023 Bakerikan kuviomerkki, jossa on sanallinen osa, rekisteröitiin tavaramerkiksi.
– Se on nyt brändin kivijalka, johon nivoutuu koko toimintamme.
Aloittava yrittäjä tarvitsee tukiverkoston
Ruoka on Erika Poussan intohimo. Sitä se on ollut jo alakoululaisesta lähtien, jolloin hän alkoi leipoa lähes päivittäin. Äiti antoi siihen luvan, kunhan tytär jakoi leipomuksensa naapureille ilmaiseksi.
Vähitellen alkoi tulla enemmän ja enemmän tilauksia, joista haluttiin maksaa. Vuonna 2014 oltiin tilanteessa, jossa piti miettiä, miten laskutus järjestyisi kätevimmin. Tuloksena oli Bakerika Oy.
– Yrityksen nimi syntyi, kun pyörittelin paperilla luovasti erilaisia sanoja bakery- ja Erika-pohjaisesti. Olin silloin 17-vuotias. Opiskelin kokiksi, olin ravintoloissa töissä ja tein tilausleivonnaisia. Logon piirsin myöhemmin Australiassa ollessani siellä töissä eri ravintoloissa. Merkki on moderni ja trendikäs. Olen saanut siitä paljon myönteistä palautetta.
Poussa painottaa, miten tärkeää aloittavan yrittäjän on saada ympärilleen hyvä tukiverkosto. Hänelle sen rungot muodostavat omat vanhemmat.
– Verkosto varmistaa, että tietyt asiat tulevat hoidettua, kun itse suhtautuu yrittämiseen kovalla intohimolla. Jälkiviisaana voin sanoa, että tavaramerkin aikaisemman rekisteröinnin lisäksi minun olisi kannattanut ottaa vähän aikaisemmin myös kirjanpitäjä.
Kasvuyrittäjä ei pelkää riskiä
Poussa jäi korona-aikaan yksinyrittäjäksi ja työskenteli eri tiloissa. Tavaroiden jatkuva kuljettaminen paikasta toiseen oli raskasta ja keväällä 2022 tilanne muuttuikin nopeasti. Hänen eteensä tulivat sopivat tilat. Yrittäjä oli valmis, eikä miettimisaikaa tarvittu. Avattiin oma leipomo-kahvila, johon kaikki toiminta nyt keskittyy.
– Riski ja vastuu omista tiloista ja ensimmäisen työntekijän palkkauksesta oli tietysti iso. Mutta sitä on otettava, sillä en halua pysähtyä vaan kehittää ja kasvattaa yritystä oman suunnitelmani mukaan. Toki jos jokin asia tuntuu hyvältä, se tehdään spontaanistikin. Emme kuitenkaan pelkää käyttää ei-sanaakaan silloin, jos asiakkaan toive ei sovellu omaan konseptiimme. Olemme esimerkiksi täysin lihaton yritys. Siitä pidämme kiinni.
Ideoita toiminnan kehittämiseen yrittäjä hakee kansainvälisistä trendeistä, varsinkin Amerikasta ja erityisesti New Yorkista. Maailmalla tutun pakastekeksituotteen suomalaisen version kehittely toi Bakerikalle voiton Suomalainen menestysresepti 2024 -kilpailussa ja nousi nopeasti suosikkituotteeksi.
Hurjaan kasvuun kiihtynyt Bakerika on juuri löytänyt toimintansa laajentamisen mahdollistavaa lisätilaa.
– Nyt on taottava, kun rauta on kuuma, toteaa luottavaisena myös Helsingin vuoden 2024 nuorena yrittäjänä palkittu Poussa.
Bakerikan verkkosivut: www.bakerika.fi
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Bakerika/Heidi Väisänen
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!