Syyskuun tavaramerkki: mylo.
Äitiysloman pikku tekemisestä kasvoi kokopäiväinen yrittäjyys
Mukavaan kasvuun lähtenyt mylo. syntyi Lotta Mykkäsen halusta tehdä äitiyslomalla lapsenhoidon lomassa jotain kivaa omaa juttua. Hän keksi alkaa suunnitella ja valmistaa kauniita ja turvallisia lastentarvikkeita. Tänään tuo kuusi vuotta sitten tuttinauhoista alkanut pikku tekeminen työllistää Mykkäsen yrityksessä Lahdessa kokopäiväisesti kaksi henkeä.
– Tuotteiden myyntiä varten perustin heti oman verkkokaupan ystäväni avustuksella. Halusin näin erottautua sosiaalisen median alustoilla toimineista ryhmistä. Verkkokaupassa pystyin esittelemään hyvin tuotteet ja taustani. Näin ostamisesta ja myymisestä tuli kaikille vaivatonta ja luotettavaa.
Ensimmäiset vuodet Mykkänen työskenteli toiminimellä. Tyttärensä täytettyä vuoden yrittäjä palasi palkkatyöhön. Hän kuitenkin luopui siitä reilun vuoden kuluttua, kun illat eivät enää riittäneet vilkastuneen yritystoiminnan pyörittämiseen.
Nimi herättää uteliaisuutta
Toiminnasta tuli entistä ammattimaisempaa. Liikevaihto kasvoi hyvää vauhtia. Reilut kaksi vuotta sitten Mykkänen perusti toiminimi MYLOn tilalle osakeyhtiömuotoisen MYLO Design Oy:n.
Moni on arvaillut MYLO-nimen syntyneen esimerkiksi sanoista My Love. Näin ei kuitenkaan ole.
– Nimi tulee yksinkertaisesti nimeni alkukirjaimista. Lomy ei tuntunut hyvältä, joten käänsin järjestyksen Myloksi. Se kuulosti mukavan pehmeältä ja vielä kansainväliseltä nimeltä, kertoo Lotta Mykkänen.
Suojana oma tavaramerkki ja yhteisömerkkien käyttöoikeus
Sanamerkki mylo. rekisteröitiin MYLO Design Oy:n tavaramerkiksi syyskuussa 2022. Oikeiden tavaramerkkiluokkien löytämiseksi Mykkänen sai puhelimitse apua PRH:sta.
Tuttinauhoille ja yrityksen verkkokaupalle on myönnetty Suomalaisen Työn liiton Avainlippumerkki. Lisäksi tuttinauhoissa ja puruleluissa voidaan käyttää liiton Design from F:nland -yhteisömerkkiä.
– Sain vinkin tavaramerkin rekisteröinnin tarpeellisuudesta paikalliselta startup-järjestöltä, koska meillä nähtiin selkeästi olevan kasvuhalukkuutta. Myös yrityksen hallitukseen saadut ulkopuoliset jäsenet suosittelivat rekisteröintiä. Olen tyytyväinen, että se tuli tehtyä. Nyt voimme rakentaa rauhassa omaa brändiämme ja tiedämme, ettei kukaan voi varastaa ideaamme ja alkaa valmistaa nimissämme samoja tuotteita.
Mykkäsen on vaikea kuvitella, että Suomessa tulisi kopioinnin kanssa ongelmia. EU:ssa tilanne voi hyvinkin olla toinen. Sinne yritykselle on ehkä aukeamassa kanavia jälleenmyyjien kautta. EU-tavaramerkin haku saattaakin tulla pian ajankohtaiseksi.
Tavaramerkki varmistaa tuotteiden turvallisen laadun
Tavaramerkin väärinkäyttö voisi olla MYLOlle kohtalokasta. Mykkänen on erittäin vaativa tuotteiden laadun ja turvallisuuden suhteen, eikä mielikuvaa ole varaa vahingoittaa. Designissa hän suosii yksiväristä, pelkistetyn yksinkertaista skandinaavista kauneutta. Materiaalina tuotteissa on pääasiassa EU-standardit täyttävä elintarvikelaatuinen silikoni.
Tuttinauha on edelleen yrityksen myydyin tuote. Ne kaikki valmistetaan käsityönä Suomessa. Pujottelussa yrittäjällä on apuvoimia, mutta jokaisen solmun hän solmii omin käsin. Päivässä saattaa valmistua jopa sata nauhaa. Viime vuonna tuli myyntiin yhteensä lähes 6 500 tuttinauhaa. Tänä vuonna tavoite on rikkoa 10 000 kappaleen rajapyykki.
Ruokailuvälineiden valmistuskin olisi kotimaassa mahdollista periaatteessa, muttei kustannussyistä. Hyvä yhteistyötehdas Aasiassa varmistaa, että valmistus on kohtuuhintaista ja vastuullista.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: MYLO Design Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!