Lokakuun tavaramerkki: Tuohia
Kireitä siimoja maineikkailla välineillä
Kalajutut ovat kalajuttuja ja niitä riittää. Mutta kun kalastajat vaihtavat keskenään kokemuksia, puheet ovat totisinta totta. Niissä vilahtelevat toistuvasti maineikkaat brändit. Niiden välineisiin voi luottaa ja niillä varmistaa parhaat saaliit. Tässä joukossa haluaa itsekin polvenkorkuisesta kalastanut Tero Tuohimetsä nähdä myös Tuohia Oy:n. Sen hän perusti yhdessä Sari-vaimonsa kanssa vuoden 2020 alkupuolella.
Tuohia rekisteröitiin tavaramerkiksi lokakuussa 2020 erilaisille kalastustarvikkeille ja -välineille tavaramerkkiluokassa 28. Kyseessä on kuviomerkki, jossa on sanallinen osa. Parhaillaan on pohdinnassa suojauksen laajentaminen kansainvälisesti.
Yrityksen synnyn ratkaisevana osana on täkykalaviehe Viikin Raksi, jonka valmistus käsityönä ja kehittäminen siirtyi Tuohialle liiketoiminnan oston myötä. Pitkään markkinoilla olleilla vieheillä on mallisuojaus vuodelta 1997.
Oikeita asioita oikeaan aikaan
Tuohialla on kehitteillä kalastajien aitoihin tarpeisiin suunniteltuja innovatiivisia vieheratkaisuja sekä muita uusi tuotteita. Lisää tavaramerkkejä on tulossa hakuun.
Tuohimetsällä on ollut vireillä myös patenttihakemuksia ja uutuustutkimuksia on teetetty. Lähes viikoittain yrittäjä on yhteydessä IPR-toimistoon, josta saa tarvittavaa erityisasiantuntemusta. Vain tavaramerkkihakemukset ovat hänestä niin helppoja, että niitä kannattaa ryhtyä tekemään itse.
Brändäämisen kannalta tavaramerkki on yrittäjän mielestä aivan välttämätön. Mielenkiintoista hänestä on, että muodonkin voi suojata tavaramerkillä.
Tuohimetsälle immateriaalioikeuksien suojaus on tullut tutuksi eri yhteyksissä. Tuohiassa suojausasioissa ollaan valmiit kulkemaan etukenossa.
– Kokonaisvaltainen ajattelu ja toiminta varmistaa, että IPR:n hallinta pysyy itsellä, oma jälki näkyy eikä työhön panostus valu hukkaan. Suojausasiat ovat olleet viime aikoina kovasti esillä, ja olen törmännyt hämmästyttäviin laiminlyönteihin. Viikin Raksin mallisuoja on kyllä pitänyt.
Iso kala tarttui yllättäen koukkuun
Yksi kohtalokas tarvikeostosmatka Viikin Raksiin teki aiemminkin yrittäjänä toimineesta Tuohimetsästä osa-aikayrittäjän. Tarjottu mahdollisuus oli liian houkutteleva, kun hintakin saatiin hierottua perustellusti kohdilleen.
Viisi vuotta vierähti välissä kokonaan toisen palveluksessa. Perheyrityksessä mukana olevalta vaimolta Tuohimetsä saa usein hyviä huomioita. Yrityksen nimeäkin pyöriteltiin yhdessä.
– Alkuosa saatiin omasta sukunimestämme. 1930-luvulla tehty nimen suomennos pohjautui aikoinaan suvun hallussa olleeseen tuohimetsäpalstaan. Tuohia tuntui meistä sopivan luonnonläheiseltä ja käsityöhenkiseltä.
Kireys kuuluu siimoihin, ei ilmeisiin
Tuohiassa tehdään töitä suupielet ylöspäin. Yrityksen ulkoasuun onnistui UNELMA Creative Housen Jesse Karjalainen luomaan yrittäjien toivomaa rosoisuutta. Pakkauksissa on selkeästi mukana luonto- ja kalastusteema.
Markkinointia on tehty puskaradion lisäksi lähinnä sosiaalisessa mediassa. Pääsyä tapaamaan kalastajia messuilla ja kalastuskilpailuissa Tuohimetsä odottaa innolla.
– Tuohia on nyt lempilapseni, jossa yhdistyvät intohimoni innovaatioihin ja kalastukseen. Koko ajan pyörii mielessä, millaista markkinointimateriaalia voisi tuottaa ja miten aktivoida kalastuksen harrastajia. Täytyy myöntää, että kotoa tulee välillä jupinaa jatkuvasta somen seuraamisesta, Tero Tuohimetsä naurahtaa.
Kysymykseen, mitä kalastaja itse valmistaa, kun hän haluaa oikein herkutella, tulee vastaus silmänräpäyksessä: kylmäsavulohipastaa tai kuhawokkia.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Tuohia Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!