Heinäkuun tavaramerkki: Yeseco Acoustics
Ekologista hiljaisuutta Suomesta maailmalle
”Yes eco”. Noista nasevista sanoista syntyi kymmenen vuotta sitten Yeseco Oy. Kolmea eri aloilla työskennellyttä perustajaa yhdisti idea valmistaa ekologisia tuotteita. Kokeilujen kautta löytyi hamppukuitu ja hyvin haarukoiden akustiikka. Sattumakin puuttui välillä peliin. Tänään ekologisiin akustiikkatuotteisiin erikoistunut desingyritys hakee kasvua viennistä monin keinoin.
Yeseco rekisteröitiin tavaramerkiksi heinäkuussa 2018, Yeseco Acoustics kuukautta myöhemmin, kun vientimarkkinoille oli jo saatu pää auki.
– Emme olleet huomanneet suojata nimeämme. Asia tuli esiin, kun Lähi-idän jälleenmyyjämme asiakas oli tiedustellut, omistammeko varmasti tavaramerkin, kertoo Yeseco Oy:n toimitusjohtaja Ari Heikkinen, joka on ollut mukana toiminnassa vuodesta 2013.
Hän toteaa, että yrityksessä on pohdittu immateriaalioikeuksien suojaamista laajemminkin esimerkiksi mallisuojin.
– Mieleen tulee erityisesti yksi tuote. Pääasiassa päiväkoteihin myytäviin akustiikkatuotteisiimme kuuluu roikkuva valas. Se herättää valtavaa ihastusta varsinkin korealaisissa nuorissa naisissa. Syytä en tiedä.
Räätälöitävää designia
Alusta alkaen on ollut selvää, ettei Yesecon kannata lähteä tekemään akustisia levyjä kattoon.
– Räätälöinti on meidän juttumme ja designilla on suuri merkitys. Valokuvien tulostus akustiikkalevyihin on yksi erikoisuus. Tuotekehitystä tapahtuu erityisesti uusien projektien kautta. Esimerkiksi pandatalon ja uimahallin meluongelmien ratkaisussa räätälöinti on ollut huipussaan.
Tuotteiden akustinen äänen imukyky on huippuluokkaa. Ratkaisuja löytyy kotien, toimistojen ja julkisten tilojen akustiikkatarpeisiin. Yksi iso potentiaalinen asiakasryhmä ovat päiväkodit.
– Sen tuoteryhmän konseptointi alkoi asiakkaan tarpeista vähentää opettajien meluongelmia. Kun seinät ovat täynnä erilaista materiaalia, kysyttiin, voisiko olla riippuvia ja toiminnallisia tuotteita, joissa voisi olla vaikka numeroita, kirjaimia ja loruihin liittyviä hahmoja.
Päiväkotisektori on kapea, mutta tarve on universaali. Se tunnistetaan, mutta onko rahaa? Yeseco on mukana Education Finland -koulutusvientihankkeessa. Lisäksi sen ratkaisuja suosittelee koulutusvientiä tekevä Fun-akatemia.
Etsitään kärkituotteita massajakeluun
Yesecolla on Sastamalassa tehdas, jonka se hankki turvatakseen tekemisensä. Nyt kapasiteetista on käytössä alle kolmannes.
– Siksi uskalsimme lähteä rohkeasti vientimarkkinoille. Toisaalta pyrimme löytämään kärkituotteita, joita voitaisiin, toisin kuin räätälöitäviä kokonaisuuksia, myydä maailmalla helposti vaikka nettikaupasta. Sellainen meillä on jo Saksassa.
Yeseco työllistää Suomessa vakinaisesti lähes kymmenen henkilöä. Lisäksi on pieni alihankkijaverkosto.
Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Yeseco Oy
Kaikki kuukauden tavaramerkit
Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.
Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä
Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.
Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!