Tammikuun tavaramerkki: Pimeä kahvila Pimé Café

Kahvilaelämys on heijastus näkövammaisen elämään


Kahvittelu pilkkopimeässä on huikea kokemus, joka herättää aistit. Näkövammaisten nuorten järjestämissä pimeissä kahviloissa on saatu kokeilla jo 1980-luvulta asti, miltä elämä ja kahvi maistuvat ilman näköaistimusta, äänien, hajun, maun ja kosketuksen kautta.

Pimeitä kahviloita on järjestetty Näkövammaisten liiton tiloissa ja pystytetty erilaisten tapahtumien yhteyteen, mutta toiminnalla ei ole ollut varsinaista yhteistä konseptia. Kun vahvojen elämysten ja kokemuksellisuuden etsintä kasvoi todelliseksi buumiksi, monien kiinnostus Pimeä kahvila Pimé Caféta kohtaan heräsi.

– Näimme, että oli tarvetta tehdä jotain. Jos me emme ottaisi tuotemerkkiä haltuumme, joku toinen tekisi sen. Meille Pimeä kahvila Pimé Café sopiikin kuin nenä päähän, toteaa Näkövammaisten liiton viestinnän asiantuntija Marika Mäkinen.

Pimeä kahvila Pimé Café rekisteröitiin sanamerkkinä Näkövammaisten liiton tavaramerkiksi 5.1.2018.


Kohti yhtenäistä Pimé Café -konseptia

Viime vuonna Pimeä kahvila Pimé Cafélle luotiin graafinen ilme. Nyt liitolla on tavoitteena kouluttaa 14:n alueyhdistyksensä jäsenistöä järjestämään kahvilatoimintaa omissa tai asiakkaan tiloissa. Tulossa on myös kampanja toiminnan tunnettuuden lisäämiseksi.

– Nyt kun meillä on tavaramerkki hallussamme, katsomme, että velvollisuutemme on myös vahtia sen käyttöä. On kaikkien etu, että jokaisella kahvilalla on yhtenäinen ulkoasu ja tapa toimia. Tähän saakka termiä on totuttu käyttämään vähän villisti, sanoo Mäkinen.

Näkövammaisten liiton Iiris-keskuksessa Helsingin Itäkeskuksessa on ymmärretty, mitä tavaramerkki tarkoittaa ja toteutettu mallikkaasti Iiris Pimé Café. Keskuksessa on pysyvä pimeä tila kahvilatoimintaa varten. Sinne erilaiset ryhmät voivat varata oman kahvila-aikansa, ja nyt kevätkaudella joka kuukauden toisena keskiviikkona kahvila on avoin kaikille. Kahvittelun lisäksi Pimeä kahvila Pimé Caféssa järjestetään muun muassa koulutus- ja kulttuuritilaisuuksia.


Kahvikin maistuu erilaiselta

Pimeän kahvilan kansainvälinen alkujuuri on saksalaisen tohtorin Andreas Heinecken keksimässä ja kehittämässä Dialogue in the Dark -konseptissa. Lähes 30 vuotta sitten luotu konsepti toimii yli 40 maassa. Näkövammaisten liiton kahvila toteuttaa kuitenkin omaa malliaan. Missään muualla ei toiminta ole samassa mittakaavassa näkövammaisjärjestön hallussa.

Pimeä kahvila Pimé Café kutsuu haistamaan, maistamaan, kuulemaan ja tuntemaan mieleenpainuvasti, millaista on elää hetki sokean arkea. Pimeä tila suunnitellaan ensisijaisesti turvalliseksi ja esteettömäksi.

– Vaikka monia saattaa aluksi jännittää, jutellessa ja kahvitellessa ihminen rentoutuu, avautuu ja oppii itsestään jotain uutta. On pakko käyttää muita aisteja. Kahvikin voi maistua erilaiselta, paljastaa Marika Mäkinen.

Teemu Ruohonen on Näkövammaisten liiton Pimé Café -toiminnan yhteyshenkilö

Yhdistyksen sivut: www.nkl.fi
Esittelyvideo

Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Marika Mäkinen

 

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!